W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Chełmno

 

ul. Dworcowa 5
86-200 Chełmno

 

tel.: (+48) 56 686 15 40
fax: (+48) 56 686 15 40

 

email: urzad@gmina-chelmno.pl

 

NIP URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 8751506514
REGON URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 000531447

NIP GMINY CHEŁMNO: 8751064832
REGON GMINY CHEŁMNO:
871118490

Sesja I

Rada Gminy Chełmno
ROO.II/AW. 0052-I/06


Protokół
z obrad
I Sesji Rady Gminy Chełmno

W dniu 24 listopada 2006 roku w godz. od 1000 do 1150 w Urzędzie Miasta Chełmno, sala nr 4, odbyły się obrady I Sesji Rady Gminy Chełmno.
W obradach udział wzięli:
Radni Rady Gminy w liczbie 15 na 15 ogółem. Obrady prawomocne;
Krzysztof Wypij – Wójt Gminy Chełmno;
Janusz Wojtaszewski – Sekretarz Gminy;
Krystyna Sawicka – Skarbnik Gminy;
Krzysztof Zawadziński – kier. Ref. RBG;
Edward Rączka – Radca Prawny;
Anna Woelke – protokolant

Posiedzenie otworzył najstarszy wiekiem Radny Senior Jak Kaczmarczyk przywitał obecnych radnych i pracowników UG słowami:
„Na podstawie art. 20 ust. 2c ustawy z dnia 8 marca 1990 roku. o samorządzie gminnym tekst jednolity z 2001 r, który mówi, iż „Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji” - otwieram pierwszą sesję Rady Gminy Chełmno.”

Poinformował, że na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, tekst jednolity z 2001 r. pierwsza sesja nowo wybranej rady odbywa się w ciągu 7 dni po ogłoszeniu przez Państwową Komisję Wyborczą zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju. Obwieszczenie w tej sprawie zostało ogłoszone w Dzienniku Ustaw Nr 207 pozycja 1530 z dnia 20 listopada 2006 roku.

Ad. 2.
Złożenie ślubowania Radnych.
Radny Senior poinformował, że na podstawie z art. 23a, ustęp 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tekst jednolity z 2001 r. ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty ślubowania  (załącznik nr 1) wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „ŚLUBUJĘ”. Ślubowanie może być również złożone z dodaniem zdania „TAK MI DOPOMÓŻ BÓG”

Poproszę najmłodszego wiekiem Radnego Pana Marka Kraśkiewicza o odczytanie Roty ślubowania, a następnie wywołani przez niego kolejno radni powstali i wypowiedzieli słowo „Ślubuję”, mogli również dodać „Tak mi dopomóż Bóg”

Pan Marek Kraśkiewicz odczytał rotę ślubowania oraz kolejno nazwiska radnych (załącznik nr 2):

Janusz Jakubowski – „ślubuję”
Krystyna Janowska – „ślubuję”
Jan Kaczmarczyk – "ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”
Zbigniew Kłos – "ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”
Henryk Krzywdziński – „ślubuję”
Marek Kraśkiewicz – "ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”
Krzysztof Madej – „ślubuję”
Cezary Mikrut – "ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”
Lech Orzech – "ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”
Kazimierz Pasiński – „ślubuję”
Ewa Szczęch – "ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”
Piotr Trzpil – „ślubuję”
Mieczysław Urbański – "ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”
Zygmunt Urtnowski – "ślubuję, tak mi dopomóż Bóg”
Elżbieta Zwal – „ślubuję”

 Ad. 3.
Stwierdzenie quorum.
Na podstawie listy obecności (załącznik nr 3) oraz złożonego ślubowania Radny Senior stwierdził, iż na 15 radnych, na sesji jest obecnych i złożyło ślubowanie 15 radnych wobec czego obrady od tej chwili są prawomocne.

Ad. 4.
Przyjęcie porządku obrad I Sesji Rady Gminy Chełmno.
Radny Senior przeszedł do kolejnego punktu porządku obrad, a mianowicie przyjęcia przez głosowanie porządku dzisiejszego posiedzenia Rady Gminy Chełmno.
Poinformował, iż na podstawie § 8 ust. 2 Statutu Gminy Chełmno każdy radny oraz Wójt może wystąpić z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad. Zmiany Rada wprowadza bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
Spytał czy ktoś zgłasza zmiany do porządku obrad?
P. Wójt przedstawił radnym wniosek o zmiany w porządku (załącznik nr 4). Zmiana dotyczy wykreślenia z porządku obraz ślubowania Wójta.
P. Orzech zaproponował by pkt 7 przenieść po punkcie 13.
P. Krzywdziński wyjaśnił, że padła propozycja by zastępcą przewodniczącego rady została osoba, która będzie przewodniczącym Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów.

Radny Senior odczytał poddał pod głosowanie zmianę dotyczącą skreślenia z porządku obraz ślubowania Wójta.
Wynik głosownia: 15 „za”.

Radny Senior poddał pod głosowanie druga propozycję zamiany do porządku czyli przesunięcie pkt 7 po pkt 13.
Wynik głosowania 12 „za” 3 „wstrzymujące”.

Radny odczytał i poddał pod głosowanie cały zmieniony porządek obrad. Wynik głosowania: 15 „za”.

Ad. 5.
Wybór przewodniczącego Rady Gminy Chełmno.
Radny Senior poinformował, że na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym tekst jednolity z 2001 r. Rada Gminy wybiera ze swojego grona przewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej polowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
Zgodnie z § 46 Statutu Gminy Chełmno w głosowaniu tajnym radni głosują przy użyciu kart do głosowania, ostemplowanych pieczęcią rady. Sposób głosowania ustali rada gminy.

W związku z powyższym poprosił o zgłaszanie 3 osób do komisji skrutacyjnej.

P. Kłos zgłosił P. Szczęch, która wyraziła zgodę na kandydowanie.
P. Orzech zgłosił P. Kraśkiewicza, który wyraził zgodę na kandydowanie.
P. Jakubowski zgłosił P. Janowską, która wyraziła zgodę na kandydowanie.
Radny Senior poprosił o przegłosowanie powyższego składu komisji skrutacyjnej. Wynik głosowania: 15”za”.

Komisja skrutacyjna ukonstytuowała się, przewodnicząca została P. Ewa Szczęch.
Komisja skrutacyjna poprosiła o zgłaszanie kandydatur na Przewodniczącego Rady.

P. Urtnowski zgłosił Pana Mieczysława Urbańskiego. P. Urbański wyraził zgodę na kandydowanie.

P. Jakubowski zgłosił Pana Henryka Krzywdzińskiego. P. Krzywdziński wyraził zgodę na kandydowanie.

Radny Senior poinformował, że obowiązkiem rady jest ustalenie sposobu głosowania. zaproponował następującą formę głosowania:

I – jeden kandydat – stawiamy znak „X” lub „+” w kratce obok słowa TAK lub obok słowa NIE.

II – dwóch lub więcej kandydatów – Radni głosujący „ZA” wybranym kandydatem stawiają znak „X” lub „+” w kratce obok nazwiska kandydata, którego popierają.
Nie zgłoszono innych wniosków.
 Wynik głosowania: 15 „za”.

Komisja skrutacyjna rozdała karty do głosowania, policzyła głosy i odczytała protokół z głosowania (załącznik nr 5).

Przewodniczącym Rady Gminy Chełmno wynikiem 13 głosów „za” został Pan Henryk Krzywdziński.

Ad. 6.
Przejęcie przez Przewodniczącego Rady Gminy prowadzenia sesji od Radnego Seniora.
Radny Senior pogratulował nowo wybranemu przewodniczącemu i prowadzenie sesji przejął Pan Henryk Krzywdziński.

Ad. 7.
Przedstawienie uchwał Rady Gminy Chełmno podjętych na poprzedniej Sesji oraz  sprawozdania z ich realizacji (załącznik nr 6).
Uchwały z poprzedniej sesji przedstawiła P. Anna Woelke.
Do sprawozdania nie zgłoszono uwag.

Ad. 8.
Interpelacje i zapytania.
P. Przewodniczący wyjaśnił, że:
Interpelacje i zapytania mogą składać radni.
Interpelacje dotyczą spraw gminnych o zasadniczym charakterze.
Interpelacja winna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
Interpelacje składa się w formie ustnej lub pisemnej.
Interpelacje radnych składane na sesji muszą uzyskać odpowiedź na tej lub następnej sesji.
Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
Zapytania formułowane są ustnie lub pisemnie. Jeżeli bezpośrednia odpowiedź nie jest możliwa, to zostaje ona udzielona w formie pisemnej w terminie późniejszym.
Poprosił o zgłaszanie interpelacji i zapytań.
Zgłoszono następujące interpelacje:
P. Krzysztof Madej prosi o wyjaśnienie, czy Pan Olkowski, który świadczy usługi kominiarskie na terenie naszej gminy ma na to uprawnienia? Z terenu gminy dochodzą skargi na tego Pana i prośby by wyjaśnić powyższą sprawę
P. Urtnowski prosi by wystąpić do Powiatowego Zarządu Dróg by frezowali pnie przy drodze w Nowych Dobrach, ponieważ stwarzają one poważne zagrożenie dla przejeżdżających samochodów. Jeśli nie będzie to możliwe to powiat powinien postawić chociaż jakieś pachołki sygnalizujące o, że taki pień jest przy drodze.
P. Urbański spytał, czy kosztorysy przydomowych oczyszczalni ścieków są ostateczne? Kiedy mieszkańcy mają płacić?
P. Skarbnik wyjaśniła, że do kosztorysu będzie doliczone jeszcze projekt geologiczny. Rozliczenie będzie prawdopodobnie w styczniu i wtedy będzie można wpłacać pieniądze. Płatność może być rozdzielona na raty.
P. Urbański spytał dlaczego mieszkańcy otrzymują odmowne decyzje dotyczące pomocy suszowej?
P. Wójt wyjaśnił, że komisja, która była u rolników chodziła pod kątem przyznawania kredytów, dopiero po tym czasie była podjęta przez rząd decyzja o pomocy suszowej. Dlatego sytuacja niektórych rolników jest trudna.
P. Zwal prosi by wystąpić do Wojewódzkiego Zarządu Dróg by uzupełnili pobocza w połowie góry Starogrodzkiej (Kałdus – Starogród) ponieważ deszcz pozostawił wypłukane rowki przy asfalcie na tej drodze. Prosi również by do tego samego zarządu zwrócić się z prośba o uzupełnienie zjazdu z drogi wojewódzkiej (skrzyżowanie) z Kałdusa w stronę Brzozowo – Chełmno.
P. Mikrut prosi o interwencję w sprawie autobusu PKS, którym dzieci rano jadą do szkoły do Chełmna. Autobus jest przepełniony i nie zabiera dzieci z Nowych Dóbr.

Ad. 9.
Przedstawienie sprawozdania Wójta Gminy Chełmno z działalności w okresie międzysesyjnym.
P. Wójt przedstawił swoje sprawozdanie (załącznik nr 7).
Do sprawozdania nie zgłoszono uwag.

Ad. 10.
Uchwały w sprawie powołania i ustalenia składów osobowych, stałych i doraźnych komisji rady:
Komisji Rozwoju Gospodarczego i finansów (załącznik nr 8);
Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki wodnej i Ochrony Środowiska (załącznik nr 9);
Komisji Spraw Socjalnych i Samorządowych (załącznik nr 10);
Komisji Rewizyjnej (załącznik nr 11);
Komisji Statutowej (załącznik nr 12).
P. Przewodniczący poinformował, że w związku z § 20 ust. 1-2 Statutu Gminy Chełmno z dnia 24 kwietnia 2003 roku powołuje się komisje stałe i doraźne.
Proszę o zgłaszanie kandydatur do poszczególnych komisji. Przypominam, że zgodnie z § 20 ust. 3 Komisje składają się z 5 radnych z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, która składa się z 4 radnych.

Zgłasza się kandydatów do poszczególnych komisji. W sytuacji, gdy do danej komisji jest zgłoszona odpowiednia liczba osób przegłosowuje się całą uchwałę, z całym składem.
W sytuacji gdy do komisji zgłoszonych zostaje więcej kandydatów niż wymagany jest skład, przeprowadza się głosowanie osobno dla każdego kandydata, ale radny może głosować tylko 5 razy czyli tyle ile wynosi statutowy skład komisji. Przechodzą osoby, które otrzymują największą liczbę głosów.

P. Urtnowski proponuje by składy osobowe pozostały takie same jak w poprzedniej kadencji tylko uzupełnić o nowe osoby.
P. Urbański powiedział, ze nie byłoby to w porządku.

P. Przewodniczący poprosił o zgłaszanie kandydatów do komisji.

Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów:
Zgłoszono następujący skład:
Marek Kraśkiewicz
Jan Kaczmarczyk
Piotr Trzpil
Zygmunt Urtnowski
Kazimierz Pasiński
Mieczysław Urbański
Zbigniew Kłos

P. Przewodniczący poprosił o przegłosowanie poszczególnych kandydatów osobno by wykluczyć dwie osoby. Przypomniał, że każdy może głosować 5 razy, czyli tyle ile osób ma być w komisji. Przeprowadzono głosowania wskutek czego poszczególni kandydaci otrzymali następująca ilość głosów:

Marek Kraśkiewicz - 13
Jan Kaczmarczyk - 6
Piotr Trzpil - 13
Zygmunt Urtnowski - 3
Kazimierz Pasiński - 12
Mieczysław Urbański - 14
Zbigniew Kłos – 10

Skład komisji wygląda następująco:

Marek Kraśkiewicz
Piotr Trzpil
Kazimierz Pasiński
Mieczysław Urbański
Zbigniew Kłos


Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki wodnej i Ochrony Środowiska;
Zgłoszono następujący skład:
Lech Orzech
Krzysztof Madej
Cezary Mikrut
Ewa Szczęch
Jan Kaczmarczyk
Zygmunt Urtnowski

P. Przewodniczący poprosił o przegłosowanie poszczególnych kandydatów osobno by wykluczyć dwie osoby. Przypomniał, że każdy może głosować 5 razy, czyli tyle ile osób ma być w komisji. Przeprowadzono głosowania wskutek czego poszczególni kandydaci otrzymali następująca ilość głosów:
Lech Orzech - 15
Krzysztof Madej - 14
Cezary Mikrut - 14
Ewa Szczęch - 15
Jan Kaczmarczyk - 14
Zygmunt Urtnowski - 3

Skład komisji wygląda następująco:
Lech Orzech
Krzysztof Madej
Cezary Mikrut
Ewa Szczęch
Jan Kaczmarczyk

Komisja Spraw Socjalnych i Samorządowych;
Zgłoszono następujący skład:
Elżbieta Zawal
Krystyna Janowska
Janusz Jakubowski
Henryk Krzywdziński
Zygmunt Urtnowski

W tym wypadku P. Przewodniczący poddał pod głosowanie całą uchwałę. Wynik głosowania: 14 „za”, 1 „wstrzymujący”.
Skład komisji wygląda jak powyżej.

Komisja Rewizyjna;
Zgłoszono następujący skład:
Lech Orzech
Janusz Jakubowski
Ewa Szczęch
Zygmunt Urtnowski
W tym wypadku P. Przewodniczący poddał pod głosowanie całą uchwałę. Wynik głosowania: 15 „za”.
Skład komisji wygląda jak powyżej.

Komisja Statutowa.
Zgłoszono następujący skład:
Zbigniew Kłos
Urtnowski Zygmunt
Krzysztof Madej
Henryk Krzywdziński
Kazimierz Pasiński
W tym wypadku P. Przewodniczący poddał pod głosowanie całą uchwałę. Wynik głosowania: 15 „za”.
Skład komisji wygląda jak powyżej.

Ad. 11.
Uchwały w sprawie wyboru przewodniczących i zastępców przewodniczących stałych i doraźnych komisji rady:

Wybory przewodniczących oraz zastępców poszczególnych komisji wyglądały następująco:

Komisja Rozwoju Gospodarczego i Finansów (załącznik nr 13);
Zaproponowano, aby przewodniczącym komisji został P. Zbigniew Kłos, a z-cą P. Mieczysław Urbański. P. Kłos wyraził zgodę, ale P. Urbański nie wyraził zgody. Zaproponowano na z-cę P. Pasińskiego, który wyraził zgodę.
Przewodniczący poddał pod głosowanie powyższą propozycję. Wynik głosowania: 13 „za”, 1 „wstrzymujący”, 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu.

Przewodniczącym Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów został P. Zbigniew Kłos, zastępcą zaś P. Kazimierz Pasiński.

Komisja Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki wodnej i Ochrony Środowiska (załącznik nr 14);
P. Orzech zgłosił by przewodniczącym został P. Krzysztof Madej, który wyraził na to zgodę.
P. Madej zaproponował by z-cą został P. Lech Orzech, który wyraził zgodę na kandydowanie.
P. Przewodniczący poddał te kandydatury pod głosowanie. Wynik głosowania: 14 „za”, 1 osoba nie wzięła udziału w głosowaniu.

Przewodniczącym Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki Wodnej i Ochrony Środowiska został P. Krzysztof Madej, zastępcą zaś P. Lech Orzech.

Komisja Spraw Socjalnych i Samorządowych (załącznik nr 15);
P. Zawal zaproponowała by przewodniczącą Komisji została P. Krystyna Janowska, która wyraziła zgodę na kandydowanie.
P. Janowska zgłosiła na kandydata na z-cę P. Janusza Jakubowskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.
P. Przewodniczący poddał kandydatury pod głosowanie. Wynik głosowania: 14 „za”, 1 osoba nie wzięła udziału w głosowaniu.

Przewodniczącym Komisji Spraw Socjalnych i Samorządowych została P. Krystyna Janowska, zastępcą zaś został P. Janusz Jakubowski.

Komisja Rewizyjnej (załącznik nr 16);
Jako kandydatka na przewodniczącą została zgłoszona przez P. Jakubowskiego P. Ewa Szczęch, która wyraziła zgodę na kandydowanie.
Na z-cę zgłoszono P. Zygmunta Urtnowskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.
P. Przewodniczący poddał powyższe kandydatury pod głosowanie. Wynik głosowania: 14 „za”, 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu.

Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej została wybrana P. Ewa Szczęch, zastępcą zaś P. Zygmunt Urtnowski.

Komisja Statutowa (załącznik nr 17).
P. Krzywdziński zgłosił jako kandydata na przewodniczącego Komisji P. Zygmunta Urtnowskiego, który wyraził zgodę.
P. Pasiński zgłosił na zastępcę P. Krzysztofa Madeja, lecz ten nie wyraził zgody na kandydowanie.
Zgłoszono zatem P. Kazimierza Pasińskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.
P. Przewodniczący poddał powyższe kandydatury pod głosowanie. Wynik głosowania: 14 „za”, 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu.

Przewodniczącym Komisji Statutowej został wybrany P. Zygmunt Urtnowski z-cą zaś został wybrany Kazimierz Pasiński.

Ad. 12.
Wybór wiceprzewodniczącego Rady Gminy Chełmno.
a) zgłaszanie kandydatów na funkcję Wiceprzewodniczącego Rady;

P. Krzywdziński zaproponował by wiceprzewodniczącym rady został przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów.

b) powołanie Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia głosowania;

Zgłoszono następujący skład Komisji Skrutacyjnej:
Ewa Szczęch
Marek Kraśkiewicz
Krystyna Janowska
Wszyscy wyrazili zgodę na kandydowanie.
P. Przewodniczący poddał pod głosowanie skład Komisji Skrutacyjnej. Wynik głosowania: 15 „za”.
Przewodniczącą Komisji Skrutacyjnej została P. Ewa Szczęch.

Komisja Skrutacyjna poprosiła o zgłaszanie kandydatur.
P. Urtnowski zgłosił P. Mieczysława Urbańskiego, ten jednak nie wyraził zgody.
P. Urtnowski zgłosił P. Kaczmarczyka, ten jednak nie wyraził zgody.
P. Krzywdziński zgłosił kandydaturę P. Zbigniewa Kłosa, który wyraził zgodę.

c) przeprowadzenie głosowania tajnego i ogłoszenie jego wyników.

Obowiązkiem rady jest ustalenie sposobu głosowania. Przewodniczący zaproponował następującą formę głosowania:
Radni stawiają znak „X” lub „+” w kratce obok słowa TAK lub obok słowa NIE.

P. Przewodniczący poddał pod głosowanie sposób głosowania. Wynik głosowania 15 „za”

Komisja Skrutacyjna przeprowadziła tajne głosowanie, policzyła głosy i tym samym Przewodniczącym Rady Gminy Chełmno wynikiem 12 głosów „za”, 2 głosy „przeciw” 1 „nieważny” został Zbigniew Kłos. (protokół komisji skrutacyjnej - załącznik nr 18).

Ad. 12.
Czynności końcowe.
P. Przewodniczący poinformował, że we czwartek 30.11.2006 r. odbędzie się wspólne posiedzenie komisji dotyczące stawek podatkowych.
Na tym obrady I Sesji zakończono.

Protokolant
............................
Chełmno, dnia 28.11.2006 roku.

Powiadom znajomego