W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Chełmno

 

ul. Dworcowa 5
86-200 Chełmno

 

tel.: (+48) 56 686 15 40
fax: (+48) 56 686 15 40

 

email: urzad@gmina-chelmno.pl

 

NIP URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 8751506514
REGON URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 000531447

NIP GMINY CHEŁMNO: 8751064832
REGON GMINY CHEŁMNO:
871118490

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej Nowe Dobra – Kolno.


                                                                                        Chełmno, dnia 1.09.2014 r.
 
 
RBG.6220.4.2014.KZ
 
                                                     DECYZJA
                                            o środowiskowych  uwarunkowaniach
                                                   na realizację przedsięwzięcia

 


            Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84, art. 85, art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Gminy Chełmno i uzyskaniu wymaganych przepisami powyższej ustawy opinii:
 
ustala się nie określać uwarunkowań środowiskowych dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej Nowe Dobra – Kolno.
 
                                                       uzasadnienie      
 
            W dniu 5.06.2014 r. Gmina Chełmno wystąpiła z wnioskiem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej Nowe Dobra – Kolno.
            Opis szczegółowy rodzaju i miejsca w/w inwestycji został zawarty w załącznikach do decyzji, tj. w karcie informacyjnej przedsięwzięcia i charakterystyce przedsięwzięcia.
            Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) w/w inwestycja zaliczona jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których można wymagać sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
            Wójt Gminy Chełmno przeprowadzając badanie w zakresie oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko, wystąpił z pismami w dniu 6.06.2014 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chełmnie o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko oraz ewentualne określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko. Powyższe organy nie stwierdziły potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej nr Nowe Dobra – Kolno. W dniu 19.08.2014 r. Wójt Gminy Chełmno wydał postanowienie, w którym stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tego przedsięwzięcia.
            Przedmiotowa inwestycja nie jest całkowicie nowym zamierzeniem i nie spowoduje wzrostu natężenia ruchu pojazdów, zwiększenia ich prędkości lub zwiększenia udziału pojazdów ciężkich w potoku ruchu. Przedsięwzięcie należy traktować jako dostosowanie drogi do obecnych wymogów.
            Właściwa organizacja pracy oraz odpowiedni sprzęt i reżim technologiczny wyeliminują potencjalne zagrożenia. W związku z charakterem planowanej inwestycji, przy zastosowaniu zaproponowanych w karcie informacyjnej rozwiązań mających na celu ochronę środowiska, nie przewiduje się wpływu czynności realizacyjnych na zwiększenie zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleby. Wzmocnienie konstrukcji drogi zwiększy płynność ruchu, w związku z czym generalnie zmniejszy się poziom hałasu, nastąpi również poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego.
            Przedmiotowe zadanie zlokalizowane jest w obszarze dorzecza Wisły. Z uwagi na rodzaj, zakres i lokalizację przedsięwzięcia stwierdza się, że przy zastosowaniu następujących rozwiązań:
etap budowy:
a)      sprawny technicznie sprzęt i atestowane materiały budowlane,
b)      lokalizacja zaplecza budowy na terenie posiadającym uszczelnioną nawierzchnię,
etap eksploatacji:
a)      zastosowanie szczelnych nawierzchni,
b)      w przypadku wystąpienia wypadków drogowych lub innych sytuacji awaryjnych, stosowanie przez służby ratownicze sorbentów ograniczających przedostanie się substancji niebezpiecznych do gruntu, a w konsekwencji zanieczyszczenie wód podziemnych,
jego realizacja i eksploatacja nie wpłynie na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjętym Uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. (M.P. z dnia 21 czerwca 2011 r., Nr 49, poz. 549).
            Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na terenie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego, gdzie obowiązują uwarunkowania określone przez rozporządzenie Nr 19/2005 Wojewody kujawsko – Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. w sprawie chełmińskiego parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz. 1873 z późn. zm.), w trym zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Jednakże, zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.), zakaz ten nie dotyczy realizacji inwestycji celu publicznego, jaką jest przebudowa drogi publicznej.
            Realizacja planowanego zadania dotyczy terenu przekształconego w postaci istniejącego pasa drogowego w sąsiedztwie dominujących gruntów rolnych. Zgodnie z przedłożoną kartą informacyjną, przedsięwzięcie nie wiąże się z koniecznością usuwania drzew i krzewów oraz naruszania zbiorników wodnych i siedlisk z nimi związanych.
            W wyniku prowadzonych prac nie przewiduje się zajęcia powierzchni występowania cennych siedlisk przyrodniczych, terenów leśnych, obszarów wodnych lub wodno – błotnych. W rejonie projektowanego zadania nie występują obszary wybrzeży, górskie, strefy ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary, na których standardy jakości zostały przekroczone, o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, o znacznej gęstości zaludnienia, jak również obszary ochrony uzdrowiskowej.
            Z uwagi na dotychczasowy sposób użytkowania terenu objętego planowaną inwestycją oraz skalę i zasięg przedsięwzięcia, nie przewiduje się, aby planowane prace wiązały się ze znacząco negatywnym oddziaływaniem na środowisko w zakresie ochrony przyrody, a tym samym przedsięwzięcie nie wymaga wykonania raportu o oddziaływaniu na środowisko w odniesieniu do ochrony przyrody.
            Planowana inwestycja nie będzie stwarzać zagrożenia wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu przepisu art. 248 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 z późn. zm.). Ustalono, że na etapie realizacji i eksploatacji nie będą stosowane substancje oraz technologie, które (w myśl rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2013 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej [Dz. U. z 2013 r., poz. 1479]), stwarzałyby ww. ryzyko.
            Zadanie powiązane jest funkcjonalnie z istniejącym układem drogowym. Mając na względzie jego skalę, nie przewiduje się na danym obszarze wystąpienia znaczącego skumulowanego oddziaływania, nie zmieni się także w sposób znaczący istniejące zagospodarowanie i użytkowanie przedmiotowego terenu.
            Przedmiotowy teren usytuowany jest wzdłuż zabudowy zagrodowej i działek przeznaczonych pod taką zabudowę. Nie sposób więc przewidzieć wszystkich planowanych inwestycji na danym obszarze. Analizując ryzyko wystąpienia znaczącego skumulowanego oddziaływania na etapie budowy stwierdzono, że w przypadku ewentualnej równoczesnej realizacji kilku inwestycji na omawianym terenie, wzajemne interakcje mogą zachodzić. W razie nakładania się harmonogramów prac pomiędzy przebudową drogi, a innymi planowanymi inwestycjami spodziewać się należy kumulacji oddziaływania w zakresie emisji gazów do powietrza i hałasu. Zwiększy się generowanie zanieczyszczeń do powietrza w wyniku pracy sprzętu i maszyn w jednakowym czasie. W takim przypadku niezbędne jest ułożenie harmonogramu prac, aby z jednej strony uwzględnić technologię robót, z drugiej zaś ograniczyć kumulację uciążliwych oddziaływań.
            Ponieważ część zadania wymaga bezpośredniej ingerencji w istniejący ciąg komunikacyjny zlokalizowany w pobliżu zabudowy chronionej akustycznie niezbędne jest opracowanie projektu organizacji ruchu, tak by poszczególne fazy w jak najmniejszym stopniu utrudniały życie mieszkańcom i osobom przyjezdnym.
            Przedsięwzięcie, ze względu na swój lokalny zasięg, nie wiąże się z oddziaływaniem transgranicznym. 
            W trakcie prowadzonego postępowania zapewniono udział społeczeństwa w przedmiotowej sprawie, informując o prowadzonym postępowaniu na tablicy ogłoszeń oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. W okresie przewidzianym ustawowo, tj. w 21 dniach nie wpłynęły żadne uwagi.
            Reasumując uznano, iż zastosowanie zaproponowanych w przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, zapewni ochronę środowiska na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia.
            W świetle powyższego, nie stwierdzono ryzyka wystąpienia negatywnego oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko, nie istnieje więc konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.  
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
 
                                                         pouczenie
           
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Wójta Gminy Chełmno w terminie 14 dni od daty doręczenia.
 
 
 
 
 
 
 
Opłata skarbowa:
1.    Zwolniony z opłaty skarbowej na podstawie art. 7 pkt. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1282).
Załączniki:
1.    Załącznik Nr 1 – Charakterystyka przedsięwzięcia.
2.    Załącznik Nr 2 –  Karta informacyjna przedsięwzięcia.
 
 
Otrzymują:
1.    Gmina Chełmno, ul. Dworcowa 1, 86 – 200 Chełmno;
(Pan Jerzy Kensik – inspektor ds. dróg i mostów Urzędu Gminy Chełmno)
2.    Powiatowy Zarząd Dróg w Chełmnie, ul. Łunawska 9, 86 – 200 Chełmno;
3.    Sołectwo Nowe Dobra;
4.    Sołectwo Kolno;
5.    a/a
 
 
Do wiadomości:
1.    BIP Gmina Chełmno
2.    Tablica ogłoszeń UG
 
Załącznik Nr 1 – Charakterystyka przedsięwzięcia
do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Nr RBG.6220.4.2014.KZ
z dnia 1.09.2014 r.
 
 
 
            Inwestycja „Przebudowa drogi gminnej Nowe Dobra – Kolno” to zamierzenie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienione w § 3 ust. 1 pkt. 60 cyt. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r.: „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt. 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1 – 5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.
            Planowane zamierzenie obejmuje przebudowę drogi gminnej Nowe Dobra – Kolno, łączącej drogi powiatowe: nr 1621C Chełmno – Mniszek z nr 1605C Górne Wymiary – Ostrów Świecki. Inwestycja usytuowana jest na działkach nr 363 i 357 w Nowych Dobrach oraz w obrębie skrzyżowania z drogą powiatową (dz. nr 367), a także na działce nr 214 w Kolnie i w obrębie skrzyżowania z drogą powiatową (dz. nr 215/1), na długości 2.800 m.
            Obecnie przedmiotowa droga posiada nawierzchnię utwardzoną żużlem, w złym stanie technicznym, licznymi wybojami i ubytkami. Odwodnienie odbywa się za pomocą spadków podłużnych i poprzecznych, na istniejące pobocza gruntowe. Przebiega przez tereny rolnicze i luźnej zabudowy zagrodowej.
            Realizacja przedmiotowej inwestycji ma na celu skrócenie czasu i zwiększenie komfortu dojazdu drogą utwardzoną do okolicznych posesji o przyległych pól.
            W ramach przedmiotowego zadania przewiduje się wykonanie:
1)      nawierzchni bitumicznej z MMA,
2)      podbudowy z KŁSM,
3)      warstwy odcinającej z piasku,
4)      poboczy umocnionych KŁSM,
5)      robót ziemnych polegających na korytowaniu pod poszerzenia jezdni, profilowaniu istniejącego podłoża oraz uformowaniu i plantowaniu poboczy skarp,
6)      zjazdów.
            Planowane jest uzyskanie następujących parametrów:
1)      klasa: L,
2)      kategoria ruchu: KR1,
3)      szerokość jezdni: od 3,5 m – 5,0 m.
            Inwestycja nie jest całkowicie nowym zamierzeniem i nie spowoduje wzrostu natężenia ruchu pojazdów, zwiększenia ich prędkości lub zwiększenia udziału pojazdów ciężkich w potoku ruchu. Przedsięwzięcie należy traktować jako dostosowanie drogi do obecnych wymogów. Powiązane jest funkcjonalnie z istniejącym układem drogowym.
            Przedmiotowe zadanie, ze względu na swój lokalny zasięg, nie wiąże się z oddziaływaniem transgranicznym.
            Inwestycja będzie zlokalizowana na terenie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego.




Karta informacyjna przedsięwzięcia
 

Załączniki

Powiadom znajomego