W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Chełmno

 

ul. Dworcowa 5
86-200 Chełmno

 

tel.: (+48) 56 686 15 40
fax: (+48) 56 686 15 40

 

email: urzad@gmina-chelmno.pl

 

NIP URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 8751506514
REGON URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 000531447

NIP GMINY CHEŁMNO: 8751064832
REGON GMINY CHEŁMNO:
871118490

Postanowienie o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Prace utrzymaniowe na rzece Wiśle od 812,000 km do 813,700 km”.


                                                                                             Chełmno, dnia 3.12.2014 r.
 
 
 
RBG.6220.7.2014.KZ
 
 
 
POSTANOWIENIE
 
 
 
            Na podstawie art. 63 ust. 2, art. 64 ust. 1 i art. 75 ust. 4  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.), § 3 ust. 1 pkt. 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Zarządu Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu, ul. Klonowica 7, 87 – 100 Toruń
 
postanawia się
 
stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Prace utrzymaniowe na rzece Wiśle od km 812,000 do km 813,700”
 
uzasadnienie
 
            Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej  z siedzibą w Toruniu wnioskiem z dnia 1.10.2014 r. zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.: „Prace utrzymaniowe na rzece Wiśle od km 812,000 do km 813,700”.
            Wnioskowane przedsięwzięcie obejmuje swym zasięgiem teren Gminy Chełmno i teren Gminy Świecie. W dniu 6.10.2014 r. Wójt Gminy Chełmno i Burmistrz Świecia zawarli porozumienie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację zadania pn.: „Prace utrzymaniowe na rzece Wiśle od km 812,000 do km 813,700”. Na podstawie art. 75 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.) w związku z tym, że większa część terenu, na którym realizowana będzie przedmiotowa inwestycja położona jest na terenie Gminy Chełmno, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wyda Wójt Gminy Chełmno.  
            Stwierdzono, że planowana inwestycja jest przedsięwzięciem celu publicznego mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymienionym w § 3 ust. 1 pkt 62 (jako porty lub śródlądowe drogi wodne, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt. 33) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.).
            W związku z powyższym Wójt Gminy Chełmno wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chełmnie i Świeciu o opinie co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko i ewentualnego zakresu raportu.
            Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy postanowieniem Nr WOO.4240.606.2014.BW.2 z dnia 21.11.2014 r., Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Chełmnie opinią Nr N.NZ.408.V.20.14 z dnia 20.10.2014 r. i Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świeciu opinią Nr NNZ-4200-65-153/14 z dnia 28.10.2014 r. stwierdzili o braku konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla powyższej inwestycji.
            Przedmiotowe zadanie dotyczy wydobywania z dna rzeki Wisły piasku, który przemieszcza się wraz z płynącą wodą. W zakresie ochrony przeciwpowodziowej pogłębianie koryta na analizowanym odcinku jest niezwykle istotne, gdyż gromadzenie (odkładanie) rumowiska w korycie rzecznym powoduje zmniejszenie jego pojemności retencyjnej, a tym samym zwiększa ryzyko wystąpienia powodzi na terenie zalewowym. Zmniejsza także głębokość na szlaku żeglownym, co utrudnia, często wręcz uniemożliwia prowadzenie akcji lodołamania.
Prowadzenie prac utrzymaniowych na rzece Wiśle obejmować będzie odcinek od km 812,000 do km 813,700, w granicach działek nr ew. 2346 obręb Głogówko Królewskie, gm. Świecie i nr ew. 255 obręb Ostrów Świecki, gm. Chełmno. Refulat będzie składowany docelowo na terenie Portu Chełmno. Możliwe jest również wykorzystanie innych portów śródlądowych, umożliwiających przeładunek wydobytego materiału.
Prace prowadzone będą stopniowo. Obejmować będą wąski odcinek koryta rzeki Wisły, mieszczący się w granicach 60 – 90 m szerokości.
W wyznaczonym miejscu rzeka Wisła użytkowana jest jako droga wodna, brak jest tam roślinności wodnej zarówno wynurzonej, jak i zanurzonej. W ramach planowanego zamierzenia nie jest przewidziane wycinanie drzew i krzewów. Brzegi rzeki utrzymywane są przez ostrogi, które umożliwiają ich stabilizację oraz powstrzymają ewentualną erozję.
Planowany urobek nie powinien przekroczyć 3 tys. m³ materiału na dobę. Zakłada się, że pogłębiarka będzie pracowała przez 12 godzin w ciągu doby, 6 dni w  tygodniu  do  grudnia 2015 r.
Eksploatacja piasku z dna rzeki Wisły prowadzona będzie przy użyciu holownika oraz pogłębiarki ssąco-refulacyjnej z rurociągiem pływającym służącym do przemieszczania wydobytego materiału oraz koparki i spycharki. Na pogłębiarce zainstalowana jest pompa ssąco- tłocząca, dzięki której można zassać z dna rzeki mieszaninę piasku z wodą i pod ciśnieniem przemieścić rurociągiem tłocznym do miejsca składowania. Duża odległość, na jaką można transportować urobek z koryta rzecznego na nabrzeże ( z wykorzystaniem stacji pośrednich), nie wymaga dodatkowego przeładunku, a co za tym idzie ogranicza szkodliwe działanie eksploatacji materiału w obrębie koryta rzecznego i jego nabrzeża.
            Stosowana technologia nie umożliwia zastosowania jakichkolwiek zabezpieczeń minimalizujących ryzyko zassania przez pogłębiarkę organizmów żywych, natomiast zastosowane zostaną zabezpieczenia ograniczające dostawanie się płazów na teren składowisk.
W miejscu składowania urobku stosowane będą pole refulacyjne lub separator mechaniczny, który oddzieli wodę od piasku, a także koparka gąsiennicowa i spycharka, których zadaniem będzie przemieszczanie materiału w części składowania odwodnionego. W miejscu składowania nie przewiduje się sortowania lub przeróbki materiału, w związku z powyższym w trakcie eksploatacji nie będą powstawały odpady.
Okres funkcjonowania składowiska będzie ograniczony do minimum. Nie planuje się doprowadzić do jego pełnej zajętości. Urobek będzie sukcesywnie wywożony. Nie przewiduje się także składania refulatu dłużej niż będą trwały prace w korycie rzeki na analizowanym odcinku.
Przedsięwzięcie nie wiąże się z zaopatrzeniem na podstawowe materiały budowlane, wodę, energię cieplną, gazową, elektryczną oraz surowce. Przy wykonywaniu prac czerpalnych będzie wykorzystany głównie transport wodny i częściowo lądowy. Zapotrzebowanie na paliwo wyniesie ok. 15-20 ton i dotyczy całości sprzętu mechanicznego wykorzystanego w trakcie realizacji przedsięwzięcia.
W trakcie prowadzonych prac nie będą odprowadzane ścieki technologiczne. Ścieki bytowe z holownika magazynowane będą w zbiornikach statku, a na składowisku w przenośnych toaletach TOI-TOI. Opróżnianie ich odbywać się będzie przez wyspecjalizowaną firmę. Nie nastąpi też zorganizowane odprowadzanie wód opadowych.
Na pole refulacyjne lub w rejon separatora mechanicznego dostarczana jest mieszanina wody z piaskiem. Po odsączeniu piasku woda jest odprowadzana do miejsca składowania urobku z powrotem do Wisły. W procesie technologicznym nie występują odpady.
Planowana inwestycja dotycząca wydobycia piasku z dna koryta rzeki Wisły nie wpłynie na pogorszenie się stanu jakości powietrza. Miejsce wydobywania piasku z dna rzeki Wisły oddalone jest od najbliższej zabudowy o ok. 500 m, dlatego nie przewiduje się stosowania zabezpieczeń przeciwhałasowych.
Analizowana eksploatacja piasku nie wpłynie negatywnie na poziom wód powierzchniowych i podziemnych. Wydobycie materiału z dna rzeki odbywać się będzie tylko w miejscu wypłycenia. W związku z tym prowadzona eksploatacja nie przyczyni się do obniżenia dna koryta rzecznego oraz uruchomienia procesu erozji wgłębnej. Pod względem hydrogeologicznym nie spowoduje to zmian ukształtowania zwierciadła wód podziemnych.
W ramach inwestycji z dna koryta rzeki Wisły pozyskiwany będzie tylko piasek naniesiony przez prąd wody, tym samym wyklucza się jakąkolwiek ingerencję w rodzime dno koryta rzeki. Wydobycie dotyczy bowiem tzw. rumowiska wleczonego, w którego skład wchodzi piasek i drobne kamienie.
Wydobycie piasku z koryta rzeki Wisły nie będzie miało żadnego wpływu na wyspy i łachy znajdujące się w cieku, gdyż prowadzone będzie linią szlaku żeglugowego, który ze swej natury i dla bezpieczeństwa jednostek pływających prowadzony jest z dala od wszelkich wysp i łach. Tym samym nie może przyczynić się w żaden sposób do ich osuwania czy innego rodzaju degradacji, tym bardziej, że usuwana będzie warstwa naniesiona, a nie dno pierwotne.
Jedynym zagrożeniem dla wód powierzchniowych i podziemnych mogą być produkty ropopochodne (np. olej napędowy, smary), które mogą przedostać się do wód lub gruntu w wyniku awarii mechanicznych. Środkiem zapobiegającym zanieczyszczeniu wód powierzchniowych na skutek awarii pogłębiarki będzie stały monitoring urządzenia i należyta dbałość o jego stan, a także wykonywanie wszelkich napraw i konserwacji sprzętu w miejscach specjalnie do tego przeznaczonych (port).
Biorąc pod uwagę cel wykonywanych prac (ochrona przeciwpowodziowa poprzez zwiększenie pojemności retencyjnej koryta rzeki i zwiększenie głębokości na szlaku żeglownym dla umożliwienia powadzenia akcji lodołamania), jako alternatywę wobec zaproponowanej metody, Inwestor wskazał uzyskanie wymaganych głębokości poprzez:
- budowę kolejnych stopni piętrzących (kaskadyzacja),
- budowę systemu nowych ostróg zawężających znacznie koryto rzeki.
            Wybrany przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Zarząd zlewni Wisły kujawskiej w Toruniu, wariant pogłębienia koryta rzeki jest metodą najmniej inwazyjną i najmniej szkodzącą środowisku. Samo działanie zaś leży w interesie bezpieczeństwa społecznego.         
            Prace realizowane będą na terenie, dla którego nie obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, na obszarze Nadwiślańskiego i Chełmińskiego Parku Krajobrazowego. W granicach Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego obowiązują określone uwarunkowania określone w rozporządzeniu nr 20/2005 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. ( Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz.1874 ze zm.), a na terenie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego- w rozporządzeniu nr 18/2005 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 8 września w sprawie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz. 1873, ze zm.). Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust.2 pkt. 4 z dnia 16 kwietnia 2014 o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627 ze zm.) zakazy obowiązujące na terenie parku krajobrazowego nie dotyczy realizacji inwestycji celu publicznego.
Z uwagi na powyższe, realizacja analizowanego przedsięwzięcia nie podlega zakazom obowiązującym w Nadwiślańskim i Chełmińskim Parku Krajobrazowym.
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjęty Uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. (M. P. z dnia 21 czerwca 2011r., Nr 49, poz. 549).
Zamierzenie znajduje się w obszarze jednolitej części wód podziemnych JCWPd nr 31, z regionu wodnego Dolnej Wisły oznaczonym europejskim kodem: PLGW240031.W ww. Planie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 23 lipca 2008 r. w sprawie kryteriów i sposobu oceny stanu wód podziemnych (Dz. U. Nr 143, poz. 896), stan ilościowy i chemiczny JCWPd oceniono jako dobry. Rozpatrywana jednolita część wód podziemnych nie jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. utrzymania co najmniej dobrego stanu ilościowego i chemicznego wód podziemnych.
Przedsięwzięcie znajduje się w obszarze jednolitej części wód powierzchniowych rzecznych oznaczonym europejskim kodem PLRW2000212939 – Wisła od dopływu z Sierzchowa do Wdy, zaliczonym do regionu wodnego Dolnej Wisły. W ww. Planie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych (Dz. U. Nr 258, poz. 1549), potencjał tej silnie zmienionej części wód oceniono jako zły. Rozpatrywana jednolita część wód powierzchniowych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. osiągnięcia co najmniej dobrego stanu ekologicznego i chemicznego wód powierzchniowych do 2015 r. Zastosowano derogację, gdyż zmiany morfologiczne istnieją od kilkuset lat i mają znaczenie dla ochrony dużych obszarów przed powodzią.
Inwestycja nie wpłynie na nieosiągnięcie celów środowiskowych, gdyż jej realizacja spowoduje jedynie punktowe i krótkotrwałe pogorszenie stanu wód. Ponadto zamierzenie nie wpłynie na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły.
Przedsięwzięcie będzie realizowane w obszarach Natura 2000 Solecka Dolina Wisły PLH040003 i Dolina Dolnej Wisły PLB040003 oraz Nadwiślańskim i Chełmińskim Parku Krajobrazowym.
Dla obszaru Natura 2000 Solecka Dolina Wisły PLH040003 obowiązuje plan zadań ochronnych ustanowiony Zarządzeniem Regionalnego dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Solecka Dolina Wisły PLH040003 (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Poz. 814). Realizacja inwestycji nie stoi w sprzeczności z ustaleniami ww. planu zadań ochronnych.
Prace prowadzone będą stopniowo linią szlaku reglowego. Obejmować będą wąski odcinek koryta rzeki Wisły, mieszczący się w granicach 60 – 90 m szerokości, co w stosunku do średniej szerokości rzeki wynoszącej 420 – 450 m, stanowi do ok. 1/6 szerokości Wisły, przy czym zasięg skuteczny pogłębiarki przy jednorazowym przejściu wynosi ok. 20 m. pogłębiany jest zatem odcinek stanowiący ok. 5% szerokości koryta rzeki. Z uwagi na punktowy i lokalny charakter oddziaływań, nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na migracje gatunków ryb, będących przedmiotem ochrony obszaru Natura 2000 Solecka Dolina Wisły PLH040003.
Inwestycja nie będzie również naruszać siedlisk będących przedmiotem ochrony ww. obszaru Natura 2000. W trakcie prowadzenia prac nie będzie konieczne usuwanie roślinności i prowadzenie wycinki drzew, gdyż na składowisko refulatu wybrano teren przemysłowy w obrębie Portu Chełmno.
W ramach inwestycji z dna koryta rzeki Wisły pozyskiwany będzie tylko piasek naniesiony przez prąd wody, tym samym wyklucza się jakąkolwiek ingerencję w rodzime dno rzeki. Wydobycie piasku z koryta rzeki Wisły nie będzie miało żadnego wpływu na wyspy i łachy znajdujące się w cieku, gdyż prowadzone będzie z dala od wszelkich wysp i łach. Zatem nie przewiduje się negatywnego oddziaływania na ptaki będące przedmiotem ochrony obszaru Natura 2000 Dolina dolnej Wisły PLB040003. Ponadto z racji miejsca składowania urobku (teren przemysłowy) – wyklucza się możliwość celowego płoszenia czy niepokojenia ptaków.
Realizacja inwestycji nie będzie też powodować skumulowanego oddziaływania na środowisko z innymi prowadzonymi na Wiśle pracami w zakresie remontów budowli regulacyjnych oraz wydobycia żwiru.
Na obszarze projektowanego zadania nie występują obszary górskie lub leśne, ani obszary, na których standardy jakości zostały przekroczone, o znacznej gęstości zaludnienia, czy obszary ochrony uzdrowiskowej.
Zgodnie z przedłożoną dokumentacją, realizacja inwestycji nie wiąże się z niszczeniem cennych siedlisk przyrodniczych lub gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną, jak i naruszeniem ciągłości i integralności obszarów Natura 2000, nie wymaga ingerencji w obszary leśne, w związku z czym stwierdza się, że z uwagi na jej charakter, skalę i lokalizację, nie będzie się ona wiązać ze znacząco negatywnym oddziaływaniem na środowisko w zakresie ochrony przyrody i pozostałych elementów środowiska, a tym samym nie wymaga wykonania raporu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W świetle powyższego odstąpiono od konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisk
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
 
 
            Na postanowienie nie przysługuje zażalenie. Postanowienie jest ostateczne.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Otrzymują:
1.    Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu
ul. Klonowica 7
87 – 100 Toruń
2.    Burmistrz Świecia
ul. Wojska Polskiego 124
86 – 100 Świecie
3.    a/a
 
Do wiadomości:
1.    BIP Gmina Chełmno
2.    Tablica ogłoszeń UG
       

Powiadom znajomego