W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Chełmno

 

ul. Dworcowa 5
86-200 Chełmno

 

tel.: (+48) 56 686 15 40
fax: (+48) 56 686 15 40

 

email: urzad@gmina-chelmno.pl

 

NIP URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 8751506514
REGON URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 000531447

NIP GMINY CHEŁMNO: 8751064832
REGON GMINY CHEŁMNO:
871118490

DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej Klamry – Nowawieś Chełmińska


                                                                                         Chełmno, dnia 29.09.2015 r.
 
 
RBG.6220.3.2015.KZ
 
 
                                                                 DECYZJA
                                                             o środowiskowych  uwarunkowaniach
                                                                   na realizację przedsięwzięcia

 
            Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84, art. 85, art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Gminy Chełmno i uzyskaniu wymaganych przepisami powyższej ustawy opinii:
 
ustala się nie określać uwarunkowań środowiskowych dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej Klamry – Nowawieś Chełmińska.
 
                                                       uzasadnienie      
 
            W dniu 24.06.2015 r. Gmina Chełmno wystąpiła z wnioskiem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej Klamry – Nowawieś Chełmińska.
            Opis szczegółowy rodzaju i miejsca w/w inwestycji został zawarty w załącznikach do decyzji, tj. w karcie informacyjnej przedsięwzięcia i charakterystyce przedsięwzięcia.
            Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) w/w inwestycja zaliczona jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których można wymagać sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
            Wójt Gminy Chełmno przeprowadzając badanie w zakresie oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko, wystąpił z pismami w dniu 26.06.2015 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chełmnie o opinie co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko oraz ewentualne określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko. Powyższe organy nie stwierdziły potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej nr Klamry – Nowawieś Chełmińska. W dniu 7.09.2015 r. Wójt Gminy Chełmno wydał postanowienie, w którym stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tego przedsięwzięcia.
            Przedmiotowa droga umożliwi dojazd utwardzoną nawierzchnią do usytuowanych wzdłuż niej zabudowań i terenów uprawnych, a także do miejscowości Chełmno i Grudziądz. Realizacja zamierzenia jest etapem kończącym przebudowę drogi w miejscowości Klamry. Całkowita powierzchnia przebudowywanej jezdni wyniesie ok. 1,2 ha.
            W związku z charakterem planowanego przedsięwzięcia, w czasie realizacji inwestycji będzie wykorzystywany sprzęt ciężki oraz środki transportu, z czym wiąże się zapylenie oraz emisja spalin do środowiska. Wykonawca jest zobowiązany do wyłączania silników spalinowych podczas dłuższych postojów. Czynności uzupełniania paliwa oraz usuwania drobnych awarii, powinny być wykonywane w miejscach do tego wyznaczonych i przystosowanych. Właściwa organizacja pracy oraz odpowiedni sprzęt technologiczny wyeliminują potencjalne zagrożenia.
            Czynnikiem mogącym niekorzystnie wpływać na środowisko podczas realizacji przedsięwzięcia będzie hałas i wibracje spowodowane pracą sprzętu mechanicznego. Oddziaływanie to będzie krótkotrwałe, a ponadto prace zamierza się prowadzić w porze dziennej. Uciążliwości te będą miały charakter okresowy i ustąpią z chwilą zakończenia budowy.
            W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko gruntowo – wodne w trakcie realizacji przedsięwzięcia, prace budowlane przeprowadzone będą w oparciu o sprzęt sprawny technicznie, bez wycieków paliwa i olejów, dopuszczony do eksploatacji, a także posiadający aktualne przeglądy.
            W trakcie budowy inwestor zapewni przenośne toalety, których opróżnianie leży w gestii właściciela   
            Powstające podczas robót odpady będą zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. gromadzone selektywnie, z placu budowy niezwłocznie usuwane, w pierwszej kolejności przekazywane do odzysk, a następnie do unieszkodliwiania podmiotom posiadającym stosowne zezwolenie na ich dalsze zagospodarowanie lub unieszkodliwienie.    
              Przedmiotowa inwestycja nie jest całkowicie nowym zamierzeniem i nie spowoduje wzrostu natężenia ruchu pojazdów, zwiększenia ich prędkości lub zwiększenia udziału pojazdów ciężkich w potoku ruchu. Przedsięwzięcie należy traktować jako dostosowanie drogi do obecnych wymogów.
            Właściwa organizacja pracy oraz odpowiedni sprzęt i reżim technologiczny wyeliminują potencjalne zagrożenia. W związku z charakterem planowanej inwestycji, przy zastosowaniu zaproponowanych w karcie informacyjnej rozwiązań mających na celu ochronę środowiska, nie przewiduje się wpływu czynności realizacyjnych na zwiększenie zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleby. Wzmocnienie konstrukcji drogi zwiększy płynność ruchu, w związku z czym generalnie zmniejszy się poziom hałasu, nastąpi również poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego.
            Przedmiotowe zadanie zlokalizowane jest w obszarze dorzecza Wisły. Z uwagi na rodzaj, zakres i lokalizację przedsięwzięcia stwierdza się, że przy zastosowaniu rozwiązań opisanych w karcie informacyjnej, jego realizacja i eksploatacja nie wpływa na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjętym Uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. (M.P. z dnia 21 czerwca 2011 r., Nr 49, poz. 549).
            Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na terenie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego, gdzie obowiązują uwarunkowania określone przez rozporządzenie Nr 19/2005 Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. w sprawie chełmińskiego parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz. 1873 z późn. zm.). Zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.), zakaz ten nie dotyczy realizacji inwestycji celu publicznego, jaką jest przebudowa drogi publicznej.
            Realizacja planowanego zadania dotyczy terenu przekształconego w postaci istniejącego pasa drogowego obsługującego transport lokalny w sąsiedztwie terenów rolnych oraz zabudowy mieszkaniowej wolnostojącej i nie powoduje zniszczenia cennych przyrodniczo siedlisk, w tym obszarów bagiennych, torfowiskowych, wodnych, wodno – błotnych oraz leśnych.
            Zakres planowanej inwestycji nie obejmuje przebudowy istniejącego w pasie drogowym przepustu. Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, urządzenie jest drożne, a w jego obrębie nie stwierdzono występowania płazów.
            Przedmiotowa inwestycja nie wymaga usunięcia drzew, wiąże się natomiast z wycinką kolidujących z przebudową drogi krzewów (lilaka pospolitego), niestanowiących siedlisk ptaków. W przypadku konieczności usunięcia krzewów podczas okresu lęgowego, przypadającego od 1 marca do 31 sierpnia, niezbędna wycinka może zostać wykonana wyłącznie po uprzednim potwierdzeniu przez specjalistę ornitologa braku gniazd ptasich w obrębie krzewów wyznaczonych do wycinki.
            W przypadku stwierdzenia konieczności zajęcia miejsc występowania gatunków chronionych, niezbędne jest uzyskanie stosownej decyzji regionalnego dyrektora ochrony środowiska.
            Z uwagi na dotychczasowy sposób użytkowania terenu objętego planowaną inwestycją oraz skalę i zasięg przedsięwzięcia, nie przewiduje się, aby planowane prace wiązały się ze znacząco negatywnym oddziaływaniem na środowisko w zakresie ochrony przyrody, a tym samym przedsięwzięcie nie wymaga wykonania raportu o oddziaływaniu na środowisko w odniesieniu do ochrony przyrody i obszarów Natura 2000.
            Planowana inwestycja nie będzie stwarzać zagrożenia wystąpienia poważnej awarii w rozumieniu przepisu art. 248 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 z późn. zm.). Ustalono, że na etapie realizacji i eksploatacji nie będą stosowane substancje oraz technologie, które w myśl rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2013 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej [Dz. U. z 2013 r., poz. 1479]), stwarzałyby ww. ryzyko.
            Inwestycja będzie związana z niewielką emisją gazów cieplarnianych do atmosfery, pochodzących ze spalin poruszających się pojazdów. Jednakże w związku z przewidywanym brakiem wzrostu natężenia ruchu na przedmiotowej drodze, uznano ten fakt za nieznaczący. Ponadto droga zlokalizowana jest poza terenami osuwisk oraz zagrożonych podtopieniami. W związku z powyższym, nie przewiduje się ekstremalnych sytuacji klimatycznych w obrębie analizowanej inwestycji.
             Zadanie powiązane jest funkcjonalnie z istniejącym układem drogowym. Mając na względzie jego skalę, nie przewiduje się na danym obszarze wystąpienia znaczącego skumulowanego oddziaływania, nie zmieni się także w sposób znaczący istniejące zagospodarowanie i użytkowanie przedmiotowego terenu.
            Przedmiotowy teren usytuowany jest wzdłuż zabudowy zagrodowej i działek przeznaczonych pod taką zabudowę. Nie sposób więc przewidzieć wszystkich planowanych inwestycji na danym obszarze. Analizując ryzyko wystąpienia znaczącego skumulowanego oddziaływania na etapie budowy stwierdzono, że w przypadku ewentualnej równoczesnej realizacji kilku inwestycji na omawianym terenie, wzajemne interakcje mogą zachodzić. W razie nakładania się harmonogramów prac pomiędzy przebudową drogi, a innymi planowanymi inwestycjami spodziewać się należy kumulacji oddziaływania w zakresie emisji gazów do powietrza i hałasu. Zwiększy się generowanie zanieczyszczeń do powietrza w wyniku pracy sprzętu i maszyn w jednakowym czasie. W takim przypadku niezbędne jest ułożenie harmonogramu prac, aby z jednej strony uwzględnić technologię robót, z drugiej zaś ograniczyć kumulację uciążliwych oddziaływań.
            Przedsięwzięcie, ze względu na swój lokalny zasięg, nie wiąże się z oddziaływaniem transgranicznym.
            W rejonie projektowanego zadania nie występują obszary leśne, wybrzeży, górskie, strefy ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary, na których standardy jakości zostały przekroczone, o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, o znacznej gęstości zaludnienia, jak również obszary ochrony uzdrowiskowej. Zgodnie z przedłożoną dokumentacją oraz dostępnymi materiałami mapowymi, realizacja inwestycji, nie wiąże się z niszczeniem cennych siedlisk przyrodniczych lub gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną, a także naruszeniem ciągłości oraz integralności obszarów Natura 2000. 
            W trakcie prowadzonego postępowania zapewniono udział społeczeństwa w przedmiotowej sprawie, informując o prowadzonym postępowaniu na tablicy ogłoszeń oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. W okresie przewidzianym ustawowo, tj. w 21 dniach nie wpłynęły żadne uwagi.
            Reasumując uznano, iż zastosowanie zaproponowanych w przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, zapewni ochronę środowiska na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia.
            W świetle powyższego, nie stwierdzono ryzyka wystąpienia negatywnego oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko, nie istnieje więc konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.  
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
 
 
                                                          pouczenie
           
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Wójta Gminy Chełmno w terminie 14 dni od daty doręczenia.
 
Opłata skarbowa:

1.    Zwolniony z opłaty skarbowej na podstawie art. 7 pkt. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2015 r., poz. 783 z późn. zm.).
Załączniki:
1.    Załącznik Nr 1 – Charakterystyka przedsięwzięcia.
2.    Załącznik Nr 2 –  Karta informacyjna przedsięwzięcia.
 
 
Otrzymują:
1.    Gmina Chełmno, ul. Dworcowa 1, 86 – 200 Chełmno;
2.    Sołectwo Klamry;
3.    Sołectwo Nowawieś Chełmińska;
4.    a/a
 
 
Do wiadomości:
1.    BIP Gmina Chełmno
2.    Tablica ogłoszeń UG


ZAŁĄCZNIKI:

karta informacyjna

Charakterystyka przedsięwzięcia

Załączniki

Powiadom znajomego