ZDROWIE – PRACA METODĄ PROJEKTU W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM 0B - SP Małe Łunawy
Pomysł na realizację projektu „Zdrowie” powstał w wyniku częstych zachorowań dzieci w oddziale przedszkolnym 0b. Choroby, które dzieci przechodziły to nie tylko przeziębienia, to również zapalenia płuc, oskrzeli, ospa. Powracające infekcje, kaszel, katar często uniemożliwiają dzieciom uczęszczanie na zajęcia. Postanowiłam, więc zwiększyć świadomość dzieci w zakresie dbania o własne zdrowie.
Realizując założenia wynikające z projektu przeprowadzono szereg zabaw i zajęć dla dzieci. Do projektu zaangażowana została pani pielęgniarka szkolna – Renata Górna oraz rodzice przedszkolaków. Realizacja trwała od 04.04.2018 r. do 13.04.2018 r. Problem główny brzmiał następująco „Jak dbać o zdrowie?”. Realizacja koncentrowała się na racjonalnym odżywianiu, higienie osobistej, poznaniu pracy lekarza, pielęgniarki, uświadomieniu konieczności leczenia oraz utrwaleniu numerów alarmowych i zachowania się w sytuacji wymagającej wezwania pomocy.
Jak wiemy, dzieci chorują. Niektórzy boją się wizyty u lekarza. Przedstawienie postaci lekarza, pielęgniarki, zapoznanie dzieci z przyrządami, którymi się posługują, koniecznością badania o zdrowie, podawania leków, a zarazem zachowaniem ostrożności, by samodzielnie po lekarstwa nie sięgać, radykalnie zmniejszyły lęk, obawy dzieci. Przedszkolaki chętnie wypowiadały się na temat własnych doświadczeń. Wspierały siebie, opowiadały historie z własnego życia, po czym doszły do wniosku, że aby wyleczyć się z choroby, nie należy bać się lekarza, badania bo pracownicy służb medycznych pomagają nam odzyskać zdrowie.
Dbanie o zdrowie to przede wszystkim odpowiednia dieta, składająca się z wartościowych, bogatych w witaminy produktów. Wskazane jest od najmłodszych lat, uczyć dzieci by odżywiały się zdrowo. By nie objadać się, tylko spożywać produkty w racjonalnych porcjach o odpowiednich porach dnia. Woda ma szczególne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzieci wiedzą, że trzeba ją pić, bo jest niezbędna do życia. Przedszkolaki dowiedziały się, czym jest piramida zdrowia i co oznaczają poszczególne jej poziomy. Szczególną uwagę poświęcono rozróżnianiu produktów zdrowych i niezdrowych. Przez wspólną pracę całego zespołu stworzono plakat „Witaminkowo”, do którego dzieci samodzielnie wybrały zdrowe produkty. Praktyczne zajęcia – przygotowanie kanapek pozwoliły przedszkolakom wcielić zdobytą wiedzę w życie.
Bliższe przedstawienie bakterii i wirusów zachęciło dzieci do poznania etapów mycia rąk. Wpłynęło to na większą dokładność mycia dłoni oraz na zwiększenie częstotliwości. Do stałych elementów pobytu dzieci w przedszkolu należy udział w zajęciach ruchowych, gimnastyce, pobyt na świeżym powietrzu. Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu zapobiega otyłości oraz zwiększa sprawność ruchową. Dzieci poznały ciekawe sposoby na aktywne spędzanie wolnego czasu.
Nieodzownym elementem, który kojarzy się ze zdrowiem to szpital. Niekiedy w razie wypadku dzieci ratują życie innym. Należy utrwalać wiedzę o numerach alarmowych. Przypominać je oraz uświadamiać, jak zachować się rozmawiając z osobą przyjmującą zgłoszenie o wypadku. Nauczyliśmy się piosenki, ćwiczyliśmy rozmowę telefoniczną, utrwaliliśmy znajomość naszych imion, nazwisk, miejsc zamieszkania. Zwiększając wiedzę dzieci w tym temacie możemy uratować komuś życie.
W trakcie realizacji projektu dwukrotnie wykonano siatkę pojęciową, na początku i na końcu. Na podstawie zapisanych pojęć dzieci jednogłośnie stwierdziły, że ich wiedza się zwiększyła.
Wszystko, czego nauczyliśmy się w trakcie realizacji projektu przedstawiliśmy dzieciom z sąsiedniego oddziału przedszkolnego 0a. Do tego celu wspólnie stworzyliśmy plakat przedstawiający „Jak dbać o zdrowie?”.
Podczas projektu, nie tylko poszerzyliśmy wiedzę o zdrowiu, ale też doskonale się bawiliśmy, nauczyliśmy się planowania, podejmowania indywidualnych i wspólnych decyzji, dokonywania wyborów i współpracy w grupie.
Natalia Kolasińska
Link do zdjęć https://photos.app.goo.gl/ORvNyITDH9GdbuGD3