W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Chełmno

 

ul. Dworcowa 5
86-200 Chełmno

 

tel.: (+48) 56 686 15 40
fax: (+48) 56 686 15 40

 

email: urzad@gmina-chelmno.pl

 

NIP URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 8751506514
REGON URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 000531447

NIP GMINY CHEŁMNO: 8751064832
REGON GMINY CHEŁMNO:
871118490

XV/141/04

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy Chełmno
z dnia
w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. NR 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568)

Rada Gminy
uchwala, co następuje:

§ 1.

Kierownicy Gminnych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów, pracownicy na stanowiskach samodzielnych w Urzędzie Gminy opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy, plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych oraz projekty planów finansowych.

§ 2.

Projekty planów, o których mowa w § 1 opracowywane są z uwzględnieniem:

  1. Wskazówek i priorytetów wskazanych przez Radę Gminy do projektu budżetu.
  2. Stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym roku budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego.
  3. Prognozowanej wysokości poziomu wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku budżetowym.
  4. Przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy oraz ewentualnych zmian kadrowych w roku budżetowym.
  5. Poziomu wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy.
  6. Prognozowanego wzrostu wynagrodzeń w roku budżetowym.
  7. Analizy przewidywanego wykonania budżetu w roku poprzedzającym rok budżetowy.
  8. Innych ważnych przesłanek sygnalizowanych przez Ministerstwo Finansów a dotyczących roku budżetowego.

§ 3.

  1. Radni, przedstawiciele jednostek pomocniczych gminy (sołectwa) mogą składać Skarbnikowi Gminy wnioski do projektu budżetu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
  2. Organizacje zajmujące się działalnością pożytku publicznego składają oferty związane z realizacją zadań publicznych, pozostających w zakresie zadań własnych gminy w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 4.

  1. Skarbnik Gminy w oparciu o przedłożone projekty planów finansowych, wnioski oraz uwzględniając informacje o wzroście cen i usług, wzroście wynagrodzeń w sferze budżetowej, informacji o kwotach dotacji celowych na realizacje zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, informacji o wysokości subwencji ogólnej z budżetu państwa oraz udziale gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.
  2. Zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków Skarbnik Gminy opracowuje, co najmniej w podziale na ważniejsze źródła dochodów a zbiorcze zestawienie wydatków, co najmniej w układzie rozdziałów.

§ 5.

  1. Wójt Gminy przygotowuje na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Gminy projekt uchwały budżetowej.
  2. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego, Wójt gminy przedstawia:
  • właściwej regionalnej Izbie Obrachunkowej – celem zaopiniowania,
  • Radzie Gminy, najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 6.

  1. Przewodniczący Rady Gminy przesyła niezwłocznie projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego, Przewodniczącym Stałych Komisji Rady Gminy, celem zaopiniowania przez komisje.
  2. Przewodniczący poszczególnych Komisji Stałych Rady Gminy, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu uchwały budżetowej wraz objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego zwołują posiedzenia komisji, na których omawiany jest projekt uchwały budżetowej, formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu oraz ewentualne wnioski do przedstawionego projektu. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, komisja musi wskazać źródła jego finansowania. Wskazanie to nie może dotyczyć rezerwy ogólnej.
  3. Przewodniczący poszczególnych Komisji Stałych Rady Gminy w terminie 7 dni, po posiedzeniu komisji, na której były formułowane na piśmie opinie o projekcie uchwały budżetowej oraz ewentualne wnioski do przedstawionego projektu, przekazują wypracowane opinie o projekcie uchwały budżetowej oraz ewentualne wnioski do projektu Wójtowi Gminy, który po zapoznaniu się z ich treścią, w miarę możliwości, może je uwzględnić w projekcie uchwały budżetowej.
  4. Wnioski poszczególnych komisji nieuwzględnione w ostatecznym projekcie uchwały budżetowej wymagają uzasadnienia Wójta Gminy.

§ 7.

Przy sporządzaniu projektu porządku obrad sesji Rady gminy, na której będzie podejmowana uchwał budżetowa, powinny być uwzględnione następujące punkty:

  1. Odczytanie opinii Komisji Stałych rady Gminy o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej.
  2. Odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej.
  3. Odczytanie stanowiska Wójta Gminy w sprawie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej.

§ 8.

Stopień szczegółowości uchwały budżetowej jest nie mniejszy niż wskazany w art. 124 ustawy o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148, z późniejszymi zmianami).

§ 9.

Do projektu uchwały budżetowej Wójt gminy dołącza:

  1. Informacje o stanie mienia komunalnego zawierającą dane określone w art. 120 ustawy o finansach publicznych.
  2. Informacje o stanie zobowiązań i wierzytelności finansowych gminy.
  3. Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej.

§ 10.

Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej obejmują:

  1. Omówienie najważniejszych źródeł dochodów, z uwzględnieniem zastosowanych wskaźników, otrzymanych informacji o wielkości poszczególnych dochodów itp.
  2. Strukturę poszczególnych grup wydatków w planowanych wydatkach ogółem.
  3. Omówienie wydatków, których poziom wykracza ponad przyjęte wskaźniki.
  4. Omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytów i pożyczek.
  5. Omówienie rezerwy budżetowej.
  6. Omówienie dotacji przeznaczonych dla organizacji zajmujących się działalnością pożytku publicznego na realizacje zadań publicznych.

§ 11.

Informacja o stanie zobowiązań i wierzytelności finansowych zawiera dane dotyczące:

  1. Planowanego na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy stanu zaciągniętych kredytów, pożyczek, udzielonych poręczeń i gwarancji, nieuregulowanych płatności związanych z realizacja inwestycji.
  2. Planowanego na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy stanu należności niepodatkowych w tym udzielonych pożyczek i zaliczek dla dostawców towarów i usług.

§ 12.

Uchwałę budżetową rada Gminy uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

§ 13.

  1. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej gminy jest projekt uchwały budżetowej przedstawionej radzie Gminy.
  2. Bez zgody Wójta Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu gminy.
  3. W przypadku nieuchwalenia uchwały budżetowej w terminie do 31 marca roku budżetowego, po terminie tym następują działania przewidziane w art. 123 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.

§ 14.

W celu wykonania budżetu Wójt Gminy opracowuje szczegółowy podział dochodów i wydatków według działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej.

§ 15.

Traci moc Uchwała Nr VIII/87/03 Rady Gminy z dnia 30 października 2003 r. W sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

§ 16.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Powiadom znajomego