Postanowienie w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie nowego budynku inwentarskiego oraz modernizacji istniejącej chlewni na działce nr 273/1 w Bieńkówce
POSTANOWIENIE
postanawia się
2. Ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodny z art. 66 ust. 1 pkt. 1 – 9, 11 – 20, a także ust. 6 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) ze szczególnym uwzględnieniem:
1) opisu elementów środowiska przyrodniczego terenu oddziaływania bezpośredniego i pośredniego inwestycji (wynikającego z prac budowlanych i funkcjonowania inwestycji);
2) rozmieszczenia i opisu wraz z załącznikiem graficznym miejsc stwierdzonych siedlisk przyrodniczych, siedlisk bytowania ptaków, płazów (ze szczególnym uwzględnieniem cennych siedlisk przyrodniczych i gatunków chronionych), wykorzystujących badany teren jako miejsca żerowania, rozmnażania oraz okresowego przebywania (odpoczynku i przemieszczania);
3) analizy wpływu planowanego przedsięwzięcia na ochronę przyrody Chełmińskiego parku Krajobrazowego;
4) opisu oddziaływania przedmiotowej inwestycji względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego (siedlisk, gatunków roślin i zwierząt) na etapie realizacji oraz eksploatacji. Wymagana analiza wpływu inwestycji winna w szczególności odnosić się do przedstawienia informacji dotyczących skali, bezpośredniego, pośredniego, skumulowanego, krótkotrwałego i długookresowego oddziaływania na elementy środowiska przyrodniczego;
5) działań minimalizujących oraz kompensacyjnych, których zastosowanie przyczyni się do ograniczenia lub wyeliminowania negatywnego wpływu na stwierdzone elementy środowiska przyrodniczego wraz z ich szczególnym opisem, zawierającym informacje dotyczące sposobu, lokalizacji i terminu ich wykonania;
6) przedstawienia na mapie zagospodarowania przedmiotowego terenu, tj. wskazanie lokalizacji: obiektów przeznaczonych do chowu zwierząt, zbiorników na odchody (technologiczne), paszę, itp.;
7) usytuowanie inwestycji względem zlewni i jednolitych części wód (powierzchniowych i podziemnych) oraz zidentyfikowania celów środowiskowych dla wód, na które przedsięwzięcie mogłoby oddziaływać, a także wskazanie czy i w jaki sposób zamierzenie to będzie oddziaływać na te cele (w tym stan ekologiczny wód);
8) omówienia gospodarki wodno – ściekowej, tzn.:
a) wskazania skąd pobierana będzie woda, na jakie cele będzie zużywana;
b) jakie rodzaje ścieków będą powstawały, dokąd będą odprowadzane i czy będą wymagały podczyszczenia;
9) lokalizacji najbliższych studni i ujęć wód podziemnych na potrzeby zaopatrzenia ludności oraz ich stref ochronnych, a także wskazanie, czy planowana inwestycja znajduje się w granicach takiej strefy, wraz z określeniem kierunku spływu wód podziemnych;
10) podstawowych danych na temat warunków geologicznych i hydrogeologicznych terenu, w tym warstw wodonośnych i ich lokalizacji;
11) informacji, jak głęboko będą realizowane wykopy i czy będą wymagały odwodnienia;
12) sposobów zabezpieczenia gruntu i wód podziemnych przed zanieczyszczeniami na etapie realizacji i eksploatacji zamierzenia;
13) opisu miejsc magazynowania i sposobu postępowania ze sztukami padłymi;
14) podania ilości i rodzaju odpadów (wg katalogu) przewidzianych do wytworzenia na etapie realizacji i eksploatacji, z uwzględnieniem sposobu postępowania z nimi;
15) szczegółowego omówienia sposobów i miejsc magazynowania poszczególnych rodzajów odpadów, wraz z podaniem procesów odzysku, unieszkodliwiania według załączników ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21 ze zm.), zwłaszcza niebezpiecznych oraz zabezpieczeń jakie będą stosowane w celu wyeliminowania ich negatywnego oddziaływania na środowisko;
16) opisu metod zagospodarowania wytworzonej gnojówki na gruntach rolnych, w kontekście wymogów ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033 ze zm.);
17) oddziaływania projektowanej inwestycji na klimat akustyczny, z uwzględnieniem wszystkich źródeł dźwięku funkcjonujących na terenie przedsięwzięcia (analiza akustyczna) w porze dnia i nocy, w odniesieniu do terenów chronionych akustycznie. Analiza akustyczna winna zawierać: dane wejściowe do obliczeń (ilość, moc, wysokość, lokalizację źródeł, wskaźnik gruntu, itp.) i wyniki obliczeń w postaci tabelarycznej i graficznej (czytelna skala, odpowiednio dobrana siatka obliczeniowa) – wydruki z licencjonowanego programu komputerowego. Ponadto, należy przedstawić oszacowane tło w rejonie terenów podlegających ochronie akustycznej oraz wnioski i zalecenia, które wynikają z przeprowadzonych obliczeń poziomu dźwięku;
18) oddziaływania na powietrze atmosferyczne z uwzględnieniem emisji zorganizowanej i niezorganizowanej substancji zanieczyszczających do powietrza atmosferycznego charakterystycznych dla danego rodzaju inwestycji, zgodnie z metodyką modelowania poziomów substancji w powietrzu zawartą w rozporządzeniu ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 roku w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 16, poz. 87). Ww. obliczenia winny zawierać: dane wejściowe do obliczeń oraz wyniki w postaci tabelarycznej i graficznej – wydruki z licencjonowanego programu komputerowego. Ponadto, należy przedstawić aktualny stan jakości powietrza dla rozpatrywanego terenu oraz wnioski i zalecenia, które wynikają z przeprowadzonych wyliczeń;
19) podania rozwiązań chroniących środowisko, zwłaszcza w zakresie oddziaływania na powietrze (odory) i klimat akustyczny;
20) przedłożenia identyfikacji obszarów chronionych akustycznie, o których mowa w art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.);
21) przedstawienia oddziaływania skumulowanego inwestycji z istniejącymi, projektowanymi i planowanymi przedsięwzięciami;
22) analizy istniejących konfliktów społecznych związanych z realizacja przedmiotowego zadania;
23) wariantów realizacji przedsięwzięcia, w tym wariantu najkorzystniejszego dla środowiska oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, wraz z uzasadnieniem ich wyboru.
Stwierdzono, że inwestycja kwalifikuje się do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 103 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 ze zm.) tj. „chów lub hodowla zwierząt, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt. 51, w liczbie nie mniejszej niż 40 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DJP), jeżeli działalność ta prowadzona będzie na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1-3 tej ustawy”.
Analizowane zamierzenie polega na rozbudowie istniejącego gospodarstwa poprzez budowę nowego obiektu inwentarskiego przeznaczonego do hodowli trzody chlewnej w ilości 63 DJP. Obecnie na przedmiotowym obszarze znajduje się budynek mieszkalny oraz zabudowania inwentarskie, w których prowadzony jest chów zwierząt w ilości ok. 56,8 DJP. W wyniku realizacji przedsięwzięcia obsada wzrośnie do 88,4 DJP.
Zakres przedmiotowy przedsięwzięcia obejmuje budowę tuczarni, do której przeniesione zostaną zwierzęta z istniejących budynków, oraz modernizację istniejącego obiektu inwentarskiego, który planuje się przeznaczyć dla loch wraz z prosiętami. Wszystkie zwierzęta utrzymywane będą w systemie głębokiej ściółki.
Analizowany teren nie jest objęty ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Organ wydający decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zobowiązany jest do zasięgnięcia opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko właściwych organów. W związku z powyższym Wójt Gminy Chełmno wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chełmnie o opinie co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i ewentualnego zakresu raportu.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Chełmnie w opinii Nr N.NZ.408.V.12.14 z dnia 11.06.2014 r. stwierdził, że dla przedmiotowego zamierzenia nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy w postanowieniu Nr WOO.4240.395.2014.MD1.3 z dnia 2.09.2014 r. stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ustalił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Planowana inwestycja będzie zlokalizowana na terenie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego, gdzie obowiązują zakazy określone w rozporządzeniu Nr 19/2005 Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. w sprawie Chełmińskiego parku krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz. 1873 ze zm.), w tym zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r., poz. 627 ze zm.), zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, nie dotyczy inwestycji, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i przeprowadzona procedura oceny oddziaływania wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę parku krajobrazowego.
Z uwagi na powyższe, sporządzenie raportu jest konieczne i powinien się on odnosić do oddziaływania zamierzenia w zakresie ochrony przyrody, w tym na gatunki oraz obszary chronione celem ustalenia skali, zakresu i charakteru wpływu analizowanej inwestycji na środowisko przyrodnicze Chełmińskiego Parku Krajobrazowego.
Projektowane zadanie związane ze zwiększeniem ilości utrzymywanych zwierząt, osiągając poziom 88,4 DJP, będzie źródłem wzmożonej emisji hałasu, zanieczyszczeń do powietrza, wód powierzchniowych i podziemnych, a także gleby, co wiąże się z potencjalnym zagrożeniem dla środowiska. W związku z powyższym można stwierdzić, że dla planowanego przedsięwzięcia ocena oddziaływania na środowisko jest konieczna.
W celu zlokalizowania przedmiotowego zadania niezbędne jest przedstawienie na mapie aktualnego zagospodarowania analizowanego terenu wraz z zaznaczeniem projektowanego budynku.
Duży wpływ na wykorzystanie terenu w fazie budowy będą miały roboty ziemne i ruch sprzętu mechanicznego. W okresie tym może pojawić się oddziaływanie wynikające z eksploatacji sprzętu oraz magazynowania materiałów na terenie zaplecza budowy. Istnieje ryzyko wystąpienia miejscowych zanieczyszczeń gruntu, a tym samym i wód podziemnych substancjami ropopochodnymi, pochodzącymi z pojazdów mechanicznych (samochody, koparki), magazynowania olejów, smarów i innych materiałów niezbędnych do bieżącej eksploatacji i konserwacji sprzętu lub też materiałami stosowanymi podczas prac budowlanych.
Na etapie sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko konieczne jest przedstawienie informacji na temat gospodarki wodno – ściekowej, ze szczególnym uwzględnieniem; przewidywanych zabezpieczeń środowiska gruntowo – wodnego na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego, określenia miejsca poboru oraz ilości wody do celów socjalnych i innych, sposobu odprowadzania ścieków z terenu inwestycji (w tym sposobu postępowania ze ściekami deszczowymi).
W związku z prowadzoną działalnością powstawać będą odpady, w tym niebezpieczne. W celu oceny prawidłowej gospodarki odpadami raport wymaga przeanalizowania metod postępowania z nimi, a zwłaszcza określenia szacowanych ilości i rodzajów (wg katalogu odpadów), otrzymywanych zarówno na etapie realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia, sposobów gromadzenia i magazynowania, w tym niebezpiecznych oraz dalszego postępowania, z uwzględnieniem ich transportu, odzysku lub unieszkodliwiania.
Zamierzenie związane będzie z wytwarzaniem dużej ilości obornika i gnojówki, należy więc szczegółowo opisać miejsca składowania odchodów, a także sposób dalszego postępowania z nimi. W raporcie należy zawrzeć mapy ewidencyjne z naniesionymi działkami wchodzącymi w skład gospodarstwa rolnego, na których planuje się zastosowanie nawozów organicznych, wytwarzanych w wyniku procesu produkcyjnego. Jednocześnie, należy zaznaczyć sposób użytkowania tychże gruntów poprzez wskazanie, które z nich stanowią grunty orne, łąki czy pastwiska. Ponadto, koniecznym jest zaznaczenie na ww. mapach wód powierzchniowych, tj. cieków i zbiorników wraz z rowami melioracyjnymi, występujących na terenie przedmiotowych działek przewidzianych do nawożenia. Inwestor zobowiązany jest przedstawić alternatywny sposób pozbywania się składowanych odchodów zwierząt w sytuacji braku możliwości stosowania na własnych użytkach rolnych lub gruntach należących do innych podmiotów.
Ponadto, w opracowaniu należy wskazać miejsca i sposób postępowania ze sztukami padłymi, do czasu ich odbioru przez uprawnionych odbiorców.
Mogą wystąpić przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku w rejonie terenów podlegających ochronie akustycznej. Przy sporządzaniu dokumentacji należy przedłożyć identyfikację obszarów chronionych przed hałasem określającą liczbę mieszkańców narażonych na jego szkodliwy wpływ.
Na etapie eksploatacji, zamierzenie będzie ściśle związane z możliwością wystąpienia emisji zanieczyszczeń powodujących przekroczenia ilości standardów powietrza, w tym związków złowonnych, wynikających z charakteru prowadzonej działalności. Wymagane jest wykonanie niezbędnych obliczeń, z uwzględnieniem emisji zorganizowanej i niezorganizowanej. Należy określić najwyższą wartość stężeń zanieczyszczeń poza granicami terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny. Obliczenia winno się przedstawić w formie tabelarycznej i graficznej wraz z przyjętym tokiem obliczeń. Dodatkowo należy określić działania minimalizujące i ograniczające uciążliwość odorową.
Realizacja inwestycji związana jest ze zwiększeniem obsady w gospodarstwie, w związku z powyższym, przy określaniu negatywnych oddziaływań, należy uwzględnić wzajemne powiązania poszczególnych elementów środowiska oraz interakcje pośrednie wynikające z tych powiązań. Koniecznym jest, aby analiza oddziaływania na środowisko objęła więc efekty skumulowane, związane z potencjalną degradacją kilku elementów środowiska. W raporcie należy uwzględnić wpływ skumulowany w zakresie emisji substancji do powietrza biorąc pod uwagę faktyczną obsadę zwierząt, znajdującą się zarówno w gospodarstwie Inwestora, jak i na terenach sąsiednich.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę lokalizację, skalę oraz planowany sposób eksploatacji inwestycji stwierdzono potrzebę przeprowadzenia dla przedmiotowego przedsięwzięcia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem wójta Gminy Chełmno w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
Otrzymują:
1. Pan Maciej Marchlik, Bieńkówka 37, 86 – 200 Chełmno
2. Pan Stanisław Kulwicki, Borówno 8, 86 – 200 Chełmno
3. Pani Aleksandra Kulwicka, Borówno 8, 86 – 200 Chełmno
4. Pan Andrzej Zaremba, Borówno 21, 86 – 200 Chełmno
5. Pani Jolanta Zaremba, Borówno 21, 86 – 200 Chełmno
6. Pani Mieczysława Witkowska, Kokocko 46, 86 – 260 Unisław
7. Pan Józef Geppus, Bieńkówka 45, 86 – 200 Chełmno
8. Sołectwo Bieńkówka
9. Sołectwo Borówno
10. a/a
Do wiadomości;
1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Chełmnie ul. Łunawska 2A, 86 – 200 Chełmno
2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy ul. Dworcowa 63, 85 – 950 Bydgoszcz
3. BIP Gmina Chełmno
4. Tablica ogłoszeń UG