Film informacyjny o działalności Urzędu w języku migowym
Działania urzędu
Przedmiotem działalności Urzędu Gminy Chełmno jest wykonywanie zadań wójta określonych przepisami prawa. Urząd Gminy Chełmno ma swoją siedzibę w Chełmnie, przy ul. Dworcowej 5. Kierownikiem urzędu jest Wójt. Prawidłową organizacją pracy w urzędzie, koordynowaniem spraw kadrowych oraz nadzorowaniem właściwego i terminowego załatwiania spraw, w tym koordynowaniem zamówień publicznych zajmuje się Sekretarz Gminy. Prowadzeniem rachunkowości Gminy, budżetem
i nadzorowaniem przestrzegania dyscypliny finansów publicznych oraz współpracą z bankami i innymi instytucjami finansowymi zajmuje się Skarbnik.
W skład urzędu wchodzą referaty oraz samodzielne komórki organizacyjne, a strukturę organizacyjną i zakres działania oraz kompetencje kierownictwa i referatów urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Chełmno, nadany przez wójta w drodze zarządzenia.
W urzędzie Gminy Chełmno funkcjonują następujące referaty:
1) Referat Rolnictwa, Budownictwa, Gospodarki Gruntami i Infrastruktury, w którego kompetencjach leży zajmowanie się sprawami z zakresu gospodarki gruntami, planowania i zagospodarowania przestrzennego, zarządzania drogami gminnymi, programami gospodarczymi, gospodarką komunalną
i lokalową, umorzeniami podatku rolnego, sprawami związanymi z urządzeniami wodociągów, jak również prowadzeniem ewidencji mienia komunalnego.
2) Referat Spraw Społecznych i Organizacyjnych zajmuje się przede wszystkim prowadzeniem Kancelarii Urzędu, obsługą i ewidencją korespondencji, sprawami skarg, petycji i wniosków, przygotowywaniem spotkań, obsługą Biura Rady. Zadaniem Referatu RSO jest także prowadzenie Ewidencji Ludności, w tym rejestru mieszkańców, meldunków i wydawanie dowodów osobistych. Referat organizuje wydarzenia kulturalne i sportowe, zajmuje się promocją Gminy. Do kompetencji Referatu należy także współpraca z organizacjami pozarządowymi i prowadzenie Punktu Obsługi Inwestora. Realizuje zadania z zakresu ochrony dóbr kultury, ochrony przeciwpożarowej, ewidencji działalności gospodarczej i agroturystyki, a także sprawuje nadzór nad placami zabaw i monitoruje działania OZE.
3) Referat Planowania i Finansów zajmuje się przede wszystkim planowaniem, przygotowaniem i prawidłową realizacją budżetu Gminy, sprawuje kontrolę i nadzór nad gospodarką finansową jednostek organizacyjnych gminy, ewidencjonuje majątek, prowadzi inwentaryzacje i sprawozdania finansowe i budżetowe. W kompetencjach referatu znajduje się również prowadzenie spraw związanych z wymiarem i poborem podatków i opłat lokalnych, monitorowaniem pomocy publicznej, stypendiami, rozliczeniem zużycia wody, obsługą kasowa i współpracą z pozostałymi referatami w sprawach związanych z organizacją przetargów.
Samodzielnymi stanowiskami pracy w Urzędzie Gminy Chełmno są: Główny Księgowy Jednostek Oświatowych, Inspektor Ochrony Danych, Stanowisko ds. Obrony cywilnej, spraw wojskowych oraz zarzadzania kryzysowego, Stanowisko ds. oświaty i Archiwista Zakładowy. Powołany jest także Zespół do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych.