W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Chełmno

 

ul. Dworcowa 5
86-200 Chełmno

 

tel.: (+48) 56 686 15 40
fax: (+48) 56 686 15 40

 

email: urzad@gmina-chelmno.pl

 

NIP URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 8751506514
REGON URZĘDU GMINY CHEŁMNO: 000531447

NIP GMINY CHEŁMNO: 8751064832
REGON GMINY CHEŁMNO:
871118490

Wydanie postanowienia w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku budynku obory, płyty gnojowej oraz zamkniętych zbiorników na gnojówkę.


Chełmno, dnia 11.03.2015 r.
 
 
RBG.OŚ.6220.1.2016.KZ
 
POSTANOWIENIE
 
            Na podstawie art. 63 ust. 1 i 4, art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt. 103 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r.,  poz. 71 ze zm.) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23) po rozpatrzeniu wniosku w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach złożonego przez Pana Sławomira Bernaciaka zam. Nowe Dobra 83, 86 – 200 Chełmno i uzyskaniu wymaganych przepisami powyższej ustawy opinii
postanawia się 
 
    I.  Nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku obory, płyty gnojowej oraz zamkniętych zbiorników na gnojówkę w Nowych Dobrach.
    II. Ustalić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodny z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.), uwzględniający:

1.      Wpływ planowanego przedsięwzięcia na ochronę przyrody i krajobraz Chełmińskiego Parku Krajobrazowego.
2.      Przedstawienie na mapie zagospodarowania przedmiotowego terenu, tj. wskazanie lokalizacji: obiektów przeznaczonych do chowu zwierząt, zbiorników na odchody (technologiczne), paszę itp.
3.      Analizę zgodności z przepisami określonymi w rozporządzeniu Nr 19/2005 Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. w sprawie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz. 1873 ze zm.), obowiązującymi na przedmiotowym terenie.
4.      Charakterystykę stwierdzonych siedlisk przyrodniczych i gatunków chronionych, występujących w zasięgu oddziaływania inwestycji lub wykorzystujących badany teren jako miejsce żerowania, rozmnażania oraz okresowego przebywania (odpoczynku i przemieszczania).
5.      Etapy poszczególnych prac, z uwzględnieniem rozłożenia ich w czasie (podanie terminów ich wykonywania), przy zachowaniu wymogów przyrodniczych, takich jako okresy fenologiczne gatunków zwierząt stwierdzonych w zasięgu oddziaływania (np. okres lęgowy ptaków).
6.      Analizę oddziaływania przedmiotowej inwestycji względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego (siedlisk, gatunków roślin i zwierząt) na etapie realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia.
7.      Opis działań minimalizujących oraz kompensacyjnych, których zastosowanie przyczyni się do ograniczenia lub wyeliminowania negatywnego wpływu na stwierdzone elementy środowiska przyrodniczego wraz z ich opisem, zawierającym informacje dotyczące sposobu, lokalizacji i terminu wykonania tych działań.
8.      Informacje, jak głęboko będą realizowane wykopy i czy będą wymagały odwodnienia.
9.      Podstawowe dane na temat warunków geologicznych i hydrogeologicznych  terenu, w tym warstw wodonośnych i ich izolacji
10.  Lokalizacje najbliższych studni i ujęć wód podziemnych na potrzeby zaopatrzenia ludności oraz ich stref ochronnych, a także wskazanie, czy planowana inwestycja znajduje się w granicach takiej strefy wraz z określeniem kierunku spływu wód podziemnych.
11.  Sposoby zabezpieczenia gruntu i wód podziemnych przed zanieczyszczeniami na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia.
12.  Usytuowanie inwestycji względem zlewni i jednolitych części wód (powierzchniowych i podziemnych) oraz zidentyfikowania celów środowiskowych dla wód, na które przedsięwzięcie mogłoby oddziaływać, a także wskazanie czy i w jaki sposób zamierzenie to będzie oddziaływać na te cele (w tym stan ekologiczny wód).
13.  Omówienie gospodarki wodno – ściekowej, tzn.:
a)      wskazanie skąd pobierana będzie woda, na jakie cele będzie zużywana;
b)      jakie rodzaje ścieków będą powstawały, dokąd zostaną odprowadzane i czy będą wymagały podczyszczenia itp.
14.  Analizę możliwych zagrożeń powstania szkody w środowisku, w tym możliwości zanieczyszczenia wód na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsięwzięcia.
15.  Opis miejsc magazynowania i sposobu postępowania ze sztukami padłymi.
16.  Podanie ilości oraz rodzaju odpadów (wg katalogu) przewidzianych do wytworzenia na etapie realizacji i eksploatacji, z uwzględnieniem sposobu postępowania z nimi.
17.  Omówienie sposobów i miejsc magazynowania poszczególnych rodzajów odpadów wraz z podaniem procesów odzysku, unieszkodliwiania według załączników ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21 z późn. zm.), zwłaszcza niebezpiecznych oraz zabezpieczeń jakie będą stosowane w celu wyeliminowania ich negatywnego oddziaływania na środowisko.
18.  Opis metod zagospodarowania wytworzonych nawozów naturalnych, na gruntach rolnych, w kontekście wymogów ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2015 r., poz. 625).
19.  Oddziaływanie na powietrze atmosferyczne z uwzględnieniem emisji zorganizowanej i nie zorganizowanej substancji zanieczyszczających do powietrza atmosferycznego charakterystycznych dla danego rodzaju inwestycji, zgodnie z metodyką modelowania poziomów substancji w powietrzu zawartą w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 roku w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (DZ. U. Nr. 16, poz. 87). Ww. obliczenia winny zawierać: dane wejściowe do obliczeń oraz wyniki w postaci tabelarycznej i graficznej – wydruki z licencjonowanego programu komputerowego. Ponadto, należy przedstawić aktualny stan jakości powietrza dla rozpatrywanego terenu oraz wnioski i zalecenia, które wynikają z przeprowadzonych obliczeń.
20.  Oddziaływanie projektowanego zamierzenia na klimat akustyczny (analiza akustyczna) w porze dnia i nocy, w odniesieniu do terenów chronionych akustycznie.
21.  Przedłożenie identyfikacji obszarów chronionych akustycznie, o których mowa w art. 115 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.), którą przeprowadza Organ prowadzący postępowanie, na podstawie obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich braku na podstawie rzeczywistego zagospodarowania terenu, w strefie 300 m.
22.  Podanie rozwiązań chroniących środowisko, zwłaszcza w zakresie oddziaływania na powietrze (obory) i klimat akustyczny.
23.  Przedstawienie analizy oddziaływań przedsięwzięcia związanych ze zmianami klimatu na wszystkich etapach inwestycyjnych. Badając, czy przedsięwzięcia nie będzie przyczyniać się do pogłębiania zmian klimatu należy uwzględnić m.in. następujące elementy:
a)          bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych powodowane przez przedsięwzięcie (np. dwutlenek węgla, podtlenek azotu, metan lub inne gazy cieplarniane objęte Ramową  Konwencją Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu), w tym np. technologie, sposób ogrzewania, sposób nawożenia – ograniczenie wykorzystywania azotu w nawozach, zarządzanie metanem;
b)          pośrednie emisje gazów cieplarnianych powodowane przez działania towarzyszące przedsięwzięciu (wytwarzanie odpadów, gospodarka odpadami);
c)          pośrednie emisje gazów cieplarnianych powodowane przez transport towarzyszący przedsięwzięciu (lokalizacja, transport na etapie budowy i eksploatacji np. materiałów, towarów, odpadów);
d)         działania skutkujące pochłanianiem gazów cieplarnianych (np. wprowadzenie zieleni izolacyjnej, zmiana sposobu użytkowania terenu, ochrona terenów zielonych, podmokłych);
e)          działania skutkujące zmniejszaniem emisji gazów cieplarnianych (np. technologie, korzystanie z odnawialnych źródeł energii, wykorzystanie materiałów budowlanych pochodzących z recyklingu/odzysku);
f)           pośrednie emisje gazów cieplarnianych związane z zapotrzebowaniem na energię (np. żarówki energooszczędne, inne elementy energochłonne).
24.  Informację, czy przedsięwzięcie jest przystosowane do postępujących zmian klimatu, należy przy tym uwzględnić elementy związane z klęskami żywiołowymi, takimi jak: powodzie, pożary, fale upałów, susze, nawalne deszcze i burze.
25.  Oddziaływanie skumulowanego inwestycji z istniejącymi, projektowanymi i planowanymi przedsięwzięciami.
26.  Analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z realizacją przedmiotowego zadania.
27.  Przedstawianie wyników inwentaryzacji ptaków zasiedlających istniejące budynki podlegające rozbudowie i modernizacji, w sąsiedztwie których projektuje się dobudowanie nowych obiektów.
28.  Wskazanie działań minimalizujących i ewentualnie kompensujących, określając ich zakres, lokalizację i termin wykonania, w sytuacji potwierdzenia populacji lęgowych ptaków w obrębie rozbudowanych budynków.
 
 
Uzasadnienie
 
            Pan Sławomir Bernaciak zam.  Nowe Dobra 83,  86 – 200 Chełmno w dniu 29.01.2016 r. zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie budynku obory, płyty gnojowej oraz zamkniętych zbiorników na gnojówkę w Nowych Dobrach. 
            Stwierdzono, że inwestycja kwalifikuje się do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt. 103 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71), tj. „chów lub hodowla zwierząt, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt. 51, w liczbie nie mniejszej niż 40 dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza (DJP), jeżeli działalność ta prowadzona będzie na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1 – 5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2015 r., poz. 1651 z późn. zm.) lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt. 1 – 3 tej ustawy”.
            Analizowana nieruchomość nie jest objęta ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
            Zamierzenie polega na budowie obory wraz z płytą obornikową i zbiornikiem na gnojówkę, na działce nr 568/3 w Nowych Dobrach. Na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, iż obecnie na przedmiotowej nieruchomości Inwestor prowadzi chów bydła w ilości 43 DJP. W wyniku realizacji zadania pogłowie wzrośnie do ok. 80 DJP. Przekroczony zostanie próg 40 DJP, kwalifikujący przedmiotowe zadanie do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
            Najbliższa zabudowa znajduje się w odległości ok. 200 m względem wnioskowanej inwestycji.
            Organ wydający decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zobowiązany jest do zasięgnięcia opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko właściwych organów. W związku z powyższym Wójt Gminy Chełmno wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chełmnie o opinie co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i ewentualnego zakresu raportu.
            Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Chełmnie w opinii Nr N.NZ.408.V.2.16 z dnia 17.02.2016 r. stwierdził, że nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.  
            Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy w opinii Nr WOO.4240.122.2016.MD1 z dnia 24.02.2016 r. stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego zamierzenia oraz ustalił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
            Planowana inwestycja będzie zlokalizowana na terenie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego, gdzie obowiązują zakazy określone w rozporządzeniu Nr 19/2005 Wojewody Kujawsko – Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. w sprawie Chełmińskiego parku krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz. 1873 ze zm.), w tym zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
            Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r., poz. 627 ze zm.), zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, nie dotyczy inwestycji, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i przeprowadzona procedura oceny oddziaływania wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę i krajobraz parku krajobrazowego.
            Z uwagi na powyższe, sporządzenie raportu jest konieczne i powinien się on odnosić do oddziaływania zamierzenia w zakresie ochrony przyrody, w tym na gatunki oraz obszary chronione celem ustalenia skali, zakresu i charakteru wpływu analizowanej inwestycji na środowisko przyrodnicze i krajobrazowe Chełmińskiego Parku Krajobrazowego.
            W celu zlokalizowania przedmiotowego zadania niezbędne jest przedstawienie na mapie aktualnego zagospodarowania analizowanego terenu, wraz z zaznaczeniem projektowanego budynku.
            Na etapie sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko konieczne jest przedstawienie informacji na temat gospodarki wodno – ściekowej, ze szczególnym uwzględnieniem: przewidywanych zabezpieczeń środowiska gruntowo – wodnego na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego, określenia miejsca poboru oraz ilości wody do celów socjalnych i innych, sposobu odprowadzania ścieków z terenu inwestycji (w tym sposobu postępowania ze ściekami deszczowymi).
            W raporcie należy uwzględnić stan wód, a także potencjalny wpływ inwestycji na wody powierzchniowe i podziemne oraz odwoływać się do Planów gospodarowania wodami na obszarze dorzeczy odry i Wisły, przyjętych Uchwałami Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. (odpowiednio M.P. z dnia 27 maja 2011 r., Nr 40, poz.451 lub M.P. z dnia 21 czerwca 2011 r., Nr 49, poz. 549).   
            Ponadto, należy przedstawić usytuowanie inwestycji względem zlewni i jednolitych części wód oraz zidentyfikować cele środowiskowe dla wód, na które mogłoby ono oddziaływać, zgodnie z art. 38d, 38e i 38f ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2015 r., poz. 469 ze zm.), w kontekście art. 81 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze  zm.). Należy wskazać czy i w jaki sposób przedsięwzięcie będzie oddziaływać na te cele.
            W związku z prowadzoną działalnością powstawać będą odpady, w tym niebezpieczne. W celu oceny prawidłowej gospodarki odpadami raport wymaga przeanalizowania metod postępowania z nimi, a zwłaszcza określenia szacowanych ilości i rodzajów (wg katalogu odpadów), otrzymywanych zarówno na etapie realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia, sposobów gromadzenia i magazynowania, w tym niebezpiecznych oraz dalszego postępowania, z uwzględnieniem ich transportu, odzysku lub unieszkodliwiania.
            Zamierzenie związane będzie z wytwarzaniem nawozów naturalnych. W związku z powyższym, w dokumentacji należy szczegółowo opisać miejsca gromadzenia odchodów, a także sposób dalszego postępowania z nimi.
            W przygotowanym opracowaniu winno się wskazać miejsce i sposób postępowania ze sztukami padłymi, do czasu ich odbioru przez uprawnionych odbiorców.
            W wyniku eksploatacji zamierzenia mogą wystąpić przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku w rejonie terenów podlegających ochronie akustycznej. Przy sporządzaniu dokumentacji należy przedłożyć identyfikację obszarów chronionych przed hałasem, w strefie 300 m, określającą liczbę mieszkańców narażonych na jego szkodliwy wpływ. Ponadto symulacja akustyczna powinna zostać sporządzona dla pory dnia i nocy oraz uwzględnić rozwiązania chroniące środowisko.
            Na etapie eksploatacji, zamierzenie będzie ściśle związane z możliwością wystąpienia emisji zanieczyszczeń powodujących przekroczenia jakości standardów powietrza, w tym związków złowonnych, wynikających z charakteru prowadzonej działalności. Wymagane jest więc wykonanie obliczeń, z uwzględnieniem emisji zorganizowanej i niezorganizowanej. Należy określić najwyższą wartość stężeń zanieczyszczeń poza granicami terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny. Obliczenia winno się przedstawić w formie tabelarycznej i graficznej wraz z przyjętym tokiem obliczeń. Dodatkowo, należy określić działania minimalizujące i ograniczające uciążliwość odorową.
            Na etapie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko niezbędne jest także ustalenie, czy realizacja inwestycji będzie przebiegała według wariantu najkorzystniejszego zarówno dla Inwestora, jak i dla właścicieli sąsiednich nieruchomości. Należy przeprowadzić analizę możliwych konfliktów społecznych (analiza ta winna stanowić obligatoryjny element raportu), a także uwzględnić w jaki sposób Inwestor zamierza przeciwdziałać konfliktom społecznym.
            Raport powinien także zawierać analizę oddziaływań przedsięwzięcia na klimat i jego zmiany (mitygacja – łagodzenie zmian klimatu) oraz wpływu klimatu i jego zmian na przedsięwzięcie (adaptacja do zmian klimatu), na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego. W związku z powyższym, w dokumentacji konieczne jest przedstawienie bezpośredniej emisji gazów cieplarnianych powodowanych przez: przedsięwzięcie, a także emisji pośredniej związanej z zapotrzebowaniem na energię (zwiększenie efektywnego wykorzystania energii, w tym stosowanie energooszczędnych technik i technologii), a także spowodowanej przez transport oraz działania towarzyszące zamierzeniu. Ponadto, w dokumentacji należy przedstawić: działania skutkujące pochłanianiem gazów cieplarnianych (np. ochrona terenów zielonych) oraz zmniejszeniem emisji gazów cieplarnianych (np. technologie, korzystanie z odnawialnych źródeł energii, wykorzystanie materiałów budowlanych pochodzących z recyklingu/odzysku). Ponadto, w opracowaniu należy dokonać analizy, czy przedsięwzięcie jest przystosowane do postępujących zmian klimatu z uwzględnieniem elementów związanych z klęskami żywiołowymi, takimi jak: powodzie, pożary, fale upałów, nawalne deszcze i burze.
            Jednocześnie, przy określaniu negatywnych oddziaływań, należy uwzględnić efekty skumulowane, związane z potencjalną degradacją kilku elementów środowiska. W raporcie należy odnieść się do wpływu skumulowanego w zakresie emisji amoniaku do powietrza, uwzględniając istniejące zagospodarowanie na przedmiotowej działce.
            W związku z powyższym, biorąc pod uwagę planowany wzrost obsady zwierząt, lokalizację przedsięwzięcia na terenie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego, skalę oraz planowany sposób eksploatacji inwestycji stwierdzono potrzebę przeprowadzenia dla przedmiotowego przedsięwzięcia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
            Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
              
pouczenie
 
            Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Wójta Gminy Chełmno w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
 
 
 
 
 
Otrzymują:
1.       Pan Sławomir Bernaciak, Nowe Dobra 83, 86 – 200 Chełmno;
2.       Pan Janusz Seehaber, ul. Kamionka 1/1, 86 – 200 Chełmno;
3.       Pani Irena Seehaber, ul. Kamionka 1/1, 86 – 200 Chełmno;
4.       Pan Bartosz Wydrzyński, Nowe Dobra 64, 86 – 200 Chełmno;
5.       Starosta Chełmiński w Chełmnie, ul. Harcerska 1, 86 – 200 Chełmno;
6.       Sołectwo Nowe Dobra;
7.       a/a
 
Do wiadomości;
1.       Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Chełmnie
ul. Łunawska 2A, 86 – 200 Chełmno
2.       Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
ul. Dworcowa 81, 85 – 009 Bydgoszcz
3.       BIP Gmina Chełmno
4.       Tablica ogłoszeń UG
 

Powiadom znajomego