Lokalna Grupa Działania „Vistula-Terra Culmensis – Rozwój przez Tradycję” w ramach środków z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego realizowała projekt pn.„Produkt Regionalny i Lokalny Bodźcem do Rozwoju Społeczności; Rejestracja, Promocja, Partnerstwo: V4 dla EaP”. LGD przedsięwzięcie wdrażało wspólnie z Partnerami, wśród których znajdują się organizacje pozarządowe z krajów Grupy Wyszehradzkiej (Słowacji, Czech, Węgier) oraz Partnerstwa Wschodniego (Mołdawii, Gruzji, Białorusi i Armenii). Wszystkie zrealizowane w ramach projektu zadania miały na celu wsparcie lokalnych społeczności krajów Partnerstwa Wschodniego w rejestracji produktów regionalnych. W oparciu o doświadczenia Państwa Grupy Wyszehradzkiej, w tym nasze, LGD „Vistula” prezentowaliśmy jak praktycznie funkcjonuje unijny system rejestracji unikalnych produktów, pozwalający nie tylko wyróżniać i promować tradycyjne miejscowe wyroby, lecz również chronić producentów przed nieuczciwą konkurencją. LGD „Vistula – Terra Culmensis” pokazywała swoje doświadczenie ze współpracy z producentami produktów lokalnych – Chleba wypiekanego przez Wiejską Spółdzielnię Handlowo-Produkcyjną w Stolnie oraz Powidłami śliwkowymi ze Starogrodu, działalnością gospodarstw agroturystycznych.
Wydarzenia, które miały miejsce w trakcie projektu można zasadniczo podzielić na trzy etapy. Pierwszy z nich to spotkanie inaugurujące w Mołdawii (w Kiszyniowie), składające się z warsztatów oraz konferencji odbyło się w czerwcu 2014r.
Następnie, we wrześniu 2014r. odbyła się wizyta studyjna, która prowadziła z Węgier do Słowacji, Czech, a następnie skierowała się do Polski, na teren LGD „Vistula – Terra Culmensis.”
Projekt zakończył się cyklem warsztatów oraz promocją rezultatów projektu w Gruzji.
W ramach projektu powstała publikacja nt. rejestracji produktów lokalnych, zasad promocji, powstało wiele materiałów promocyjnych. Utworzona została strona internetowa
http://culinaryroutes.org/, która jest swoistego rodzaju przewodnikiem po produktach lokalnych krajów partnerskich. Utworzony został profil na portalu społecznościowym Facebook, celem szybkiej wymiany doświadczeń, spostrzeżeń.
Głównymi beneficjentami projektu były Mołdawia i Gruzja, które zaakceptowały unijne porozumienie o strefie wolnego handlu. Armenia i Białoruś pełnili role obserwatorów, których celem było nabycie dobrych praktyk.
Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że do tej pory rzadko podejmowano oddolne inicjatywy rejestrowania produktów lokalnych zarówno w Mołdawii, jak i Gruzji. Przyczyniło się to do przekonania, że proces zbliżenia z UE nie ma wpływu na życie zwykłych ludzi. Projekt starał się podważyć ten pogląd poprzez przekazanie praktycznej wiedzy na temat rejestracji produktów oraz stworzenie konsorcjów rejestracyjnych składających się z organizacji pozarządowych oraz lokalnych samorządów.
Wizyta w Gruzji - galeria