XV/141/04
jakiego organu | Rady Gminy Chełmno |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. |
na podstawie | art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142 poz. 1591, z 2002 r. NR 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568) |
Rada Gminy
uchwala, co następuje:
§ 1.
Kierownicy Gminnych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów, pracownicy na stanowiskach samodzielnych w Urzędzie Gminy opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy, plany rzeczowe zadań realizowanych ze środków budżetowych oraz projekty planów finansowych.
§ 2.
Projekty planów, o których mowa w § 1 opracowywane są z uwzględnieniem:
- Wskazówek i priorytetów wskazanych przez Radę Gminy do projektu budżetu.
- Stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym roku budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego.
- Prognozowanej wysokości poziomu wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku budżetowym.
- Przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy oraz ewentualnych zmian kadrowych w roku budżetowym.
- Poziomu wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy.
- Prognozowanego wzrostu wynagrodzeń w roku budżetowym.
- Analizy przewidywanego wykonania budżetu w roku poprzedzającym rok budżetowy.
- Innych ważnych przesłanek sygnalizowanych przez Ministerstwo Finansów a dotyczących roku budżetowego.
§ 3.
- Radni, przedstawiciele jednostek pomocniczych gminy (sołectwa) mogą składać Skarbnikowi Gminy wnioski do projektu budżetu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Organizacje zajmujące się działalnością pożytku publicznego składają oferty związane z realizacją zadań publicznych, pozostających w zakresie zadań własnych gminy w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 4.
- Skarbnik Gminy w oparciu o przedłożone projekty planów finansowych, wnioski oraz uwzględniając informacje o wzroście cen i usług, wzroście wynagrodzeń w sferze budżetowej, informacji o kwotach dotacji celowych na realizacje zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, informacji o wysokości subwencji ogólnej z budżetu państwa oraz udziale gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.
- Zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków Skarbnik Gminy opracowuje, co najmniej w podziale na ważniejsze źródła dochodów a zbiorcze zestawienie wydatków, co najmniej w układzie rozdziałów.
§ 5.
- Wójt Gminy przygotowuje na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Gminy projekt uchwały budżetowej.
- Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informację o stanie mienia komunalnego, Wójt gminy przedstawia:
- właściwej regionalnej Izbie Obrachunkowej – celem zaopiniowania,
- Radzie Gminy, najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 6.
- Przewodniczący Rady Gminy przesyła niezwłocznie projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego, Przewodniczącym Stałych Komisji Rady Gminy, celem zaopiniowania przez komisje.
- Przewodniczący poszczególnych Komisji Stałych Rady Gminy, najpóźniej w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu uchwały budżetowej wraz objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego zwołują posiedzenia komisji, na których omawiany jest projekt uchwały budżetowej, formułowane są na piśmie opinie o projekcie budżetu oraz ewentualne wnioski do przedstawionego projektu. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, komisja musi wskazać źródła jego finansowania. Wskazanie to nie może dotyczyć rezerwy ogólnej.
- Przewodniczący poszczególnych Komisji Stałych Rady Gminy w terminie 7 dni, po posiedzeniu komisji, na której były formułowane na piśmie opinie o projekcie uchwały budżetowej oraz ewentualne wnioski do przedstawionego projektu, przekazują wypracowane opinie o projekcie uchwały budżetowej oraz ewentualne wnioski do projektu Wójtowi Gminy, który po zapoznaniu się z ich treścią, w miarę możliwości, może je uwzględnić w projekcie uchwały budżetowej.
- Wnioski poszczególnych komisji nieuwzględnione w ostatecznym projekcie uchwały budżetowej wymagają uzasadnienia Wójta Gminy.
§ 7.
Przy sporządzaniu projektu porządku obrad sesji Rady gminy, na której będzie podejmowana uchwał budżetowa, powinny być uwzględnione następujące punkty:
- Odczytanie opinii Komisji Stałych rady Gminy o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej.
- Odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej.
- Odczytanie stanowiska Wójta Gminy w sprawie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej.
§ 8.
Stopień szczegółowości uchwały budżetowej jest nie mniejszy niż wskazany w art. 124 ustawy o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148, z późniejszymi zmianami).
§ 9.
Do projektu uchwały budżetowej Wójt gminy dołącza:
- Informacje o stanie mienia komunalnego zawierającą dane określone w art. 120 ustawy o finansach publicznych.
- Informacje o stanie zobowiązań i wierzytelności finansowych gminy.
- Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej.
§ 10.
Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej obejmują:
- Omówienie najważniejszych źródeł dochodów, z uwzględnieniem zastosowanych wskaźników, otrzymanych informacji o wielkości poszczególnych dochodów itp.
- Strukturę poszczególnych grup wydatków w planowanych wydatkach ogółem.
- Omówienie wydatków, których poziom wykracza ponad przyjęte wskaźniki.
- Omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytów i pożyczek.
- Omówienie rezerwy budżetowej.
- Omówienie dotacji przeznaczonych dla organizacji zajmujących się działalnością pożytku publicznego na realizacje zadań publicznych.
§ 11.
Informacja o stanie zobowiązań i wierzytelności finansowych zawiera dane dotyczące:
- Planowanego na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy stanu zaciągniętych kredytów, pożyczek, udzielonych poręczeń i gwarancji, nieuregulowanych płatności związanych z realizacja inwestycji.
- Planowanego na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy stanu należności niepodatkowych w tym udzielonych pożyczek i zaliczek dla dostawców towarów i usług.
§ 12.
Uchwałę budżetową rada Gminy uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
§ 13.
- Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej gminy jest projekt uchwały budżetowej przedstawionej radzie Gminy.
- Bez zgody Wójta Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu gminy.
- W przypadku nieuchwalenia uchwały budżetowej w terminie do 31 marca roku budżetowego, po terminie tym następują działania przewidziane w art. 123 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
§ 14.
W celu wykonania budżetu Wójt Gminy opracowuje szczegółowy podział dochodów i wydatków według działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej.
§ 15.
Traci moc Uchwała Nr VIII/87/03 Rady Gminy z dnia 30 października 2003 r. W sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 16.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.