Informacja o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 1621C Chełmno - Mniszek.
Chełmno, dnia 17.08.2012 r.
RBG.6220.2.2012.KZ
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 84, art. 85, art. 86 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r., Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.06.2012 r. Powiatu Chełmińskiego reprezentowanego przez Panią Aleksandrę Jaczun zam. w Toruniu i uzyskaniu wymaganych przepisami powyższej ustawy opinii:
ustala się nie określać uwarunkowań środowiskowych dla realizacji przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 1621C Chełmno - Mniszek.
uzasadnienie
W dniu 26.06.2012 r. Powiat Chełmiński reprezentowany przez Panią Aleksandrę Jaczun zam. w Toruniu wystąpił z wnioskiem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 1621C Chełmno – Mniszek. Inwestycja zlokalizowana będzie na terenie działek:
Miasto Chełmno – obręb 8 – dz. Nr 44, 43/2, 43/3;
obręb Nowe Dobra – dz. Nr 512, 407, 408, 406, 879, 246, 144, 427, 142, 410, 880, 428, 367, 429, 411, 430, 361, 412, 413, 414;
obręb Górne Wymiary – dz. Nr 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 292, 297, 293, 294;
obręb Dolne Wymiary – dz. Nr 148/1, 149;
obręb Kolno – dz. Nr 254, 253, 235, 252, 250, 249, 248, 247, 246, 245, 244;
obręb Podwiesk – dz Nr 170, 3107/2, 121/1.
Inwestycja zlokalizowana będzie w śladzie istniejącej drogi powiatowej, w terenie rolniczym, poza cennymi siedliskami przyrodniczymi. Zadanie polegać będzie na frezowaniu, profilowaniu i ułożeniu warstwy ścieralnej na istniejącej nawierzchni, utwardzeniu zjazdów oraz oczyszczeniu rowów.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397) w/w inwestycja zaliczona jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których można wymagać sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Wójt Gminy Chełmno przeprowadzając badanie w zakresie oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko, wystąpił z pismami w dniu 29.06.2012 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chełmnie o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko oraz ewentualne określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko. Powyższe organy nie stwierdziły potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej nr 1621C Chełmno – Mniszek. W dniu 10.08.2012 r. Wójt Gminy Chełmno wydał postanowienie, w którym stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tego przedsięwzięcia.
W związku z charakterem planowanego przedsięwzięcia, przy zastosowaniu zaproponowanych w karcie informacyjnej rozwiązań mających na celu ochronę środowiska, nie przewiduje się wpływu czynności realizacyjnych na zwiększenie zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych oraz gleby. Wykonawcy robót powinni używać maszyny i sprzęt w odpowiednim stanie technicznym, aby nie dopuścić do przedostawania się zanieczyszczeń ropopochodnych do wód gruntowych. Roboty będą przeprowadzane wyłącznie w porze dnia. Uciążliwości związane z realizacją inwestycji będą miały charakter krótkotrwały.
W aspekcie stałego wpływu przedsięwzięcia na środowisko, zamierzenie nie zwiększy stopnia zanieczyszczenia gleby oraz nie spowoduje dodatkowego wprowadzania ścieków, ani szkodliwych substancji i energii do środowiska. Wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą powierzchniowo do oczyszczonych rowów przydrożnych.
Po wzmocnieniu konstrukcji drogi zwiększy się płynność ruchu i nastąpi poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego, w związku z czym generalnie zmniejszy się poziom hałasu, a emisja zanieczyszczeń powstających podczas eksploatacji drogi w stosunku do stanu istniejącego nie będzie powodowała przekroczenia dopuszczalnych norm jakości powietrza.
Przedsięwzięcie nie jest związane z wycinką drzew.
W wyniku realizacji inwestycji nie nastąpi zmiana sposobu dotychczasowego użytkowania terenu lub intensyfikacja transportu samochodowego. Projektowana droga o klasie zbiorczej Z zapewni komunikację pomiędzy sąsiednimi miejscowościami. Zadanie powiązane jest funkcjonalnie z istniejącym układem drogowym. Mając na względzie jego skalę, nie przewiduje się na danym obszarze wystąpienia znaczącego skumulowanego oddziaływania, nie zmieni się także zagospodarowanie i użytkowanie przedmiotowego terenu.
Przedmiotowy teren zlokalizowany jest w granicach Chełmińskiego Parku Krajobrazowego, gdzie obowiązują uwarunkowania określone w rozporządzeniu Wojewody Kujawsko – Pomorskiego nr 19/2005 z 8 września 2005 r. w sprawie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj. - Pom. Nr 108, poz. 1873 z późn. zm.), w tym zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r., Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.), zakazy obowiązujące na terenie parku krajobrazowego nie dotyczą inwestycji celu publicznego.
W odległości ok. 500 m od przedmiotowej drogi zlokalizowane są obszary Natura 2000:
a) obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Dolnej Wisły PLB040003,
b) obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Solecka Dolina Wisły PLH04003.
Inwestycja jest zlokalizowana w obszarze dorzecza Wisły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjęty Uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. (M.P. z dnia 21 czerwca 2011 r., Nr 49, poz. 549). Z uwagi na skalę, zakres i lokalizację przedsięwzięcia stwierdza się, że jego realizacja nie wpływa na reyzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w ww. dokumencie.
Analizując w/w przedsięwzięcie pod kątem jego oddziaływania na środowisko, uwzględniając następujące uwarunkowania tj.: rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia z uwzględnieniem skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu, wykorzystanie zasobów naturalnych, emisji i występowania innych uciążliwości, ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, rodzaj i skalę możliwego oddziaływania przedsięwzięcia w szczególności zasięg oddziaływania na obszar geograficzny i liczbę ludności, poszczególne elementy przyrodnicze, wielkość i złożoność oddziaływania z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury technicznej stwierdzono, że przedsięwzięcie polegające na przebudowie drogi powiatowej nr 1621C Chełmno - Mniszek nie spowoduje pogorszenia stanu środowiska i nie wpłynie też negatywnie na zdrowie ludzi.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
Pouczenie
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Wójta Gminy Chełmno w terminie 14 dni od daty doręczenia.
Opłata skarbowa:
Zwolniony z opłaty skarbowej na podstawie art. 7 pkt. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2006 r., Nr 225, poz. 1635 z późn. zm.).
Załączniki:
Załącznik Nr 1 – Charakterystyka przedsięwzięcia.
Załącznik Nr 2 – Karta informacyjna przedsięwzięcia.
Otrzymują:
Powiat Chełmiński, ul. Harcerska 1, 86 – 200 Chełmno;
Pani Aleksandra Jaczun, ul. Bema 16/7, 87 – 100 Toruń;
Powiatowy Zarząd Dróg w Chełmnie, ul. Łunawska 9, 86 – 200 Chełmno;
Gmina Miasta Chełmna, ul. Dworcowa 1, 86 – 200 Chełmno;
Gmina Chełmno, ul. Dworcowa 1, 86 – 200 Chełmno;
Nadleśnictwo Jamy, Jamy 5, 86 – 318 Rogóźno;
Sołectwo Nowe Dobra;
Sołectwo Górne Wymiary;
Sołectwo Kolno;
Sołectwo Dolne Wymiary;
Sołectwo Podwiesk;
a/a
Do wiadomości:
BIP Gmina Chełmno
Tablica ogłoszeń UG
Załącznik Nr 1 – Charakterystyka przedsięwzięcia
do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Nr RBG.6220.2.2012.KZ
z dnia 17.08.2012 r.
Przebudowa drogi powiatowej nr 1621C Chełmno – Mniszek zlokalizowana będzie na terenie działek:
Miasto Chełmno – obręb 8 – dz. Nr 44, 43/2, 43/3;
obręb Nowe Dobra – dz. Nr 512, 407, 408, 406, 879, 246, 144, 427, 142, 410, 880, 428, 367, 429, 411, 430, 361, 412, 413, 414;
obręb Górne Wymiary – dz. Nr 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 292, 297, 293, 294;
obręb Dolne Wymiary – dz. Nr 148/1, 149;
obręb Kolno – dz. Nr 254, 253, 235, 252, 250, 249, 248, 247, 246, 245, 244;
obręb Podwiesk – dz. Nr 170, 3107/2, 121/1.
Zadanie polegać będzie na frezowaniu, profilowaniu i ułożeniu warstwy ścieralnej na istniejącej nawierzchni, utwardzeniu zjazdów oraz oczyszczeniu rowów. Inwestycja zlokalizowana będzie w śladzie istniejącej drogi powiatowej, w terenie rolniczym, poza cennymi siedliskami przyrodniczymi.
Przebudowywany odcinek rozpoczyna się od włączenia do drogi krajowej nr 1 w Chełmnie i przebiega przez miejscowości Nowe Dobra, Górne Wymiary, Kolno, Dolne Wymiary, a kończy w miejscowości Podwiesk. Droga obsługuje przede wszystkim ruch lokalny (samochody osobowe, rowery) sporadycznie ciągniki, maszyny rolnicze, autobusy i samochody ciężarowe. Obecnie posiada ona nawierzchnię bitumiczną o szerokości 5,5 m (dwa pasy ruchu) z obustronnymi poboczami ziemnymi i częściowo rowami trókątnymi.
Wykonawcy robót powinni używać maszyny i sprzęt w odpowiednim stanie technicznym, aby nie dopuścić do przedostawania się zanieczyszczeń ropopochodnych do wód gruntowych. Roboty będą przeprowadzane wyłącznie w porze dnia. Uciążliwości związane z realizacją inwestycji będą miały charakter krótkotrwały.
Wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą powierzchniowo do oczyszczonych rowów przydrożnych.
Po wzmocnieniu konstrukcji drogi zwiększy się płynność ruchu i nastąpi poprawa bezpieczeństwa komunikacyjnego, w związku z czym generalnie zmniejszy się poziom hałasu, a emisja zanieczyszczeń powstających podczas eksploatacji drogi w stosunku do stanu istniejącego nie będzie powodowała przekroczenia dopuszczalnych norm jakości powietrza.
Przedsięwzięcie nie jest związane z wycinką drzew.
W wyniku realizacji inwestycji nie nastąpi zmiana sposobu użytkowania terenu lub intensyfikacja transportu samochodowego. Projektowana droga o klasie zbiorczej Z zapewni komunikację pomiędzy sąsiednimi miejscowościami. Zadanie powiązane jest funkcjonalnie z istniejącym układem drogowym. Mając na względzie jego skalę, nie przewiduje się na danym obszarze wystąpienia znaczącego skumulowanego oddziaływania. Nie zmieni się także w sposób znaczący istniejące zagospodarowanie i użytkowanie przedmiotowego terenu.
Przedmiotowy teren zlokalizowany jest w granicach Chełmińskiego Parku Krajobrazowego, w odległości ok. 500 m od obszarów Natura 2000. Inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjęty Uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. (M.P. z dnia 21 czerwca 2011 r., Nr 49, poz. 549).
Załącznik 2-karta informacyjna