Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn. „Prace utrzymaniowe na rzece Wiśle od 812,000 km do 813,700 km”
Chełmno, dnia 12.12.2014 r.
RBG.6220.7.2014.KZ
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
na realizację przedsięwzięcia
Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt. 2, art. 75 ust. 1 pkt. 4 i ust. 4, art. 84, art. 85 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt. 62 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Zarządu Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu, ul. Klonowica 7, 87 – 100 Toruń i uzyskaniu wymaganych przepisami powyższej ustawy opinii:
ustala się nie określać uwarunkowań środowiskowych dla realizacji przedsięwzięcia pn.: „Prace utrzymaniowe na rzece Wiśle od km 812,000 do km 813,700”
uzasadnienie
W dniu 2.10.2014 r. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu, ul. Klonowica 7, 87 – 100 Toruń wystąpił z wnioskiem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.: „Prace utrzymaniowe na rzece Wiśle od km 812,000 do km 813,700”.
Wnioskowane przedsięwzięcie obejmuje swym zasięgiem teren Gminy Chełmno i teren Gminy Świecie. W dniu 6.10.2014 r. Wójt Gminy Chełmno i Burmistrz Świecia zawarli porozumienie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację zadania pn.: „Prace utrzymaniowe na rzece Wiśle od km 812,000 do km 813,700”. Na podstawie art. 75 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.) w związku z tym, że większa część terenu, na którym realizowana będzie przedmiotowa inwestycja położona jest na terenie Gminy Chełmno, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wyda Wójt Gminy Chełmno.
Opis szczegółowy rodzaju i miejsca w/w inwestycji został zawarty w załączniku do decyzji, tj. w charakterystyce przedsięwzięcia.
Stwierdzono, że planowana inwestycja jest przedsięwzięciem celu publicznego mogącym potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymienionym w § 3 ust. 1 pkt 62 (jako porty lub śródlądowe drogi wodne, inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt. 33) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.).
W związku z powyższym Wójt Gminy Chełmno wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chełmnie i Świeciu o opinie co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko i ewentualnego zakresu raportu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy postanowieniem Nr WOO.4240.606.2014.BW.2 z dnia 21.11.2014 r., Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Chełmnie opinią Nr N.NZ.408.V.20.14 z dnia 20.10.2014 r. i Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świeciu opinią Nr NNZ-4200-65-153/14 z dnia 28.10.2014 r. stwierdzili o braku konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla powyższej inwestycji.
Planowane przedsięwzięcie dotyczy wydobywania z dna rzeki Wisły piasku, który przemieszcza się wraz z płynącą wodą. W zakresie ochrony przeciwpowodziowej pogłębianie koryta na analizowanym odcinku jest niezwykle istotne, gdyż gromadzenie (odkładanie) rumowiska w korycie rzecznym powoduje zmniejszenie jego pojemności retencyjnej, a tym samym zwiększa ryzyko wystąpienia powodzi na terenie zalewowym. Zmniejsza także głębokość na szlaku żeglownym, co utrudnia, często wręcz uniemożliwia prowadzenie akcji lodołamania.
Prace realizowane będą na terenie, dla którego nie obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, na obszarze Nadwiślańskiego i Chełmińskiego Parku Krajobrazowego. W granicach Nadwiślańskiego Parku Krajobrazowego obowiązują określone uwarunkowania określone w rozporządzeniu nr 20/2005 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 8 września 2005 r. ( Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz.1874 ze zm.), a na terenie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego- w rozporządzeniu nr 18/2005 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 8 września w sprawie Chełmińskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. Nr 108, poz. 1873, ze zm.). Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust.2 pkt. 4 z dnia 16 kwietnia 2014 o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627 ze zm.) zakazy obowiązujące na terenie parku krajobrazowego nie dotyczą realizacji inwestycji celu publicznego.
Z uwagi na powyższe, realizacja analizowanego przedsięwzięcia nie podlega zakazom obowiązującym w Nadwiślańskim i Chełmińskim Parku Krajobrazowym.
Biorąc pod uwagę cel wykonywanych prac (ochrona przeciwpowodziowa poprzez zwiększenie pojemności retencyjnej koryta rzeki i zwiększenie głębokości na szlaku żeglownym dla umożliwienia powadzenia akcji lodołamania), jako alternatywę wobec zaproponowanej metody, Inwestor wskazał uzyskanie wymaganych głębokości poprzez:
- budowę kolejnych stopni piętrzących (kaskadyzacja),
- budowę systemu nowych ostróg zawężających znacznie koryto rzeki.
Wybrany przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Zarząd zlewni Wisły kujawskiej w Toruniu, wariant pogłębienia koryta rzeki jest metodą najmniej inwazyjną i najmniej szkodzącą środowisku. Samo działanie zaś leży w interesie bezpieczeństwa powszechnego.
Stosowana technologia nie umożliwia zastosowania jakichkolwiek zabezpieczeń minimalizujących ryzyko zassania przez pogłębiarkę organizmów żywych, natomiast zastosowane zostaną zabezpieczenia ograniczające dostawanie się płazów na teren składowisk.
W miejscu składowania nie przewiduje się sortowania lub przeróbki materiału, w związku z powyższym w trakcie eksploatacji nie będą powstawały odpady. Również w procesie technologicznym nie występują odpady.
W trakcie prowadzonych prac nie będą odprowadzane ścieki technologiczne. Ścieki bytowe z holownika magazynowane będą w zbiornikach statku, a na składowisku w przenośnych toaletach typu TOI-TOI. Opróżnianie ich odbywać się będzie przez wyspecjalizowaną firmę. Nie nastąpi też zorganizowane odprowadzanie wód opadowych.
Planowane zamierzenie nie wpłynie na pogorszenie się stanu jakości powietrza. Miejsce wydobywania piasku z dna rzeki Wisły oddalone jest od najbliższej zabudowy o ok. 500 m, dlatego nie przewiduje się stosowania zabezpieczeń przeciwhałasowych.
Analizowanie eksploatacja piasku nie wpłynie negatywnie na poziom wód powierzchniowych i podziemnych. Wydobycie materiału z dna rzeki odbywać się będzie tylko w miejscu wypłycenia. W związku z tym prowadzona eksploatacja nie przyczyni się do obniżenia dna koryta rzecznego oraz uruchomienia procesu erozji wgłębnej. Pod względem hydrogeologicznym nie spowoduje to zmian ukształtowania zwierciadła wód poziemnych.
Wydobycie piasku z koryta rzeki Wisły nie będzie miało żadnego wpływu na wyspy i łachy znajdujące się w cieku, gdyż prowadzone będzie linia szlaku żeglowego, który ze swej natury i dla bezpieczeństwa jednostek pływających prowadzony jest z dala od wszelkich wysp i łach, gdyż prowadzone będzie linią szlaku żeglowego, który ze swej natury i dla bezpieczeństwa jednostek pływających prowadzony jest z dala od wszelkich wysp i łach. Tym samym nie może przyczynić się w żaden sposób do ich osuwania czy innego rodzaju degradacji, tym bardziej, że usuwana będzie warstwa naniesiona, a nie dno pierwotne.
Jedynym zagrożeniem dla wód powierzchniowych i podziemnych mogą być produkty ropopochodne (np. olej napędowy, smary), które mogą przedostać się do wód lub gruntu w wyniku awarii mechanicznych. Środkiem zapobiegającym zanieczyszczeniu wód powierzchniowych na skutek awarii pogłębiarki jest stały monitoring urządzenia i należyta dbałość o jego stan, a także wykonywanie wszelkich napraw i konserwacji sprzętu w miejscach specjalnie do tego przeznaczonych (port).
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze dorzecza Wisły, dla którego opracowano Plan gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przyjęty Uchwałą Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. (M. P. z dnia 21 czerwca 2011 r., nr 49, poz. 549).
Zamierzenie znajduje się w obszarze jednolitej części wód podziemnych JCWPd nr 31, z regionu wodnego Dolnej Wisły oznaczonym europejskim kodem: PLGW240031. W ww. Planie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 23 lipca 2008 r. w sprawie kryteriów i sposobu oceny stanu wód podziemnych (Dz. U. Nr 143, poz. 896), stan ilościowy i chemiczny JCWPd oceniono jako dobry. Rozpatrywana jednolita część wód podziemnych nie jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. utrzymania co najmniej dobrego stanu ilościowego i chemicznego wód podziemnych.
Przedsięwzięcia znajduje się w obszarze jednolitej części wód powierzchniowych rzecznych oznaczonym europejskim kodem PLRW2000212939 – Wisła od dopływu z Sierzchowa do Wdy, zaliczonym do regionu wodnego Dolnej Wisły. W ww. Planie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych (Dz. U. Nr 258, poz. 1549), potencjał tej silnie zmienionej części wód oceniono jako zły. Rozpatrywana jednolita część wód powierzchniowych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia co najmniej dobrego stanu ekologicznego i chemicznego wód powierzchniowych do 2015 r. Zastosowano derogację, gdyż zmiany morfologiczne istnieją od kilkuset lat i mają znaczenie dla ochrony dużych obszarów przed powodzią.
Inwestycja nie wpłynie na nieosiągnięcie celów środowiskowych, gdyż jej realizacja spowoduje jedynie punktowe i krótkotrwałe pogorszenie stanu wód.
Podsumowując, z uwagi na charakter i skalę planowanych prac, obecny stan oraz zastosowane derogacje dla analizowanej JCW, nie przewiduje się istotnych oraz trwałych negatywnych zmian w elementach decydujących o jej potencjale ekologicznym oraz stanie chemicznym na skutek realizacji przedsięwzięcia.
Na podstawie przedłożonej dokumentacji można stwierdzić, iż zarówno w wyniku realizacji, jak i eksploatacji, przedsięwzięcie nie wpłynie na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły.
Inwestycja będzie realizowana w obszarach natura 2000 Solecka Dolina Wisły PLH040003 i Dolina Dolnej Wisły PLB040003 oraz Nadwiślańskim i Chełmińskim Parku Krajobrazowym.
Dla obszaru Natura 2000 Solecka Dolina Wisły PLH040003 obowiązuje plan zadań ochronnych ustanowiony Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Solecka Dolina Wisły PLH040003 (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. poz. 814). Realizacja inwestycji nie stoi w sprzeczności z ustaleniami ww. planu zadań ochronnych.
Prace prowadzone będą stopniowo linią szlaku żeglugowego. Obejmować będą wąski odcinek koryta rzeki Wisły, mieszczący się w granicach 60 – 90 m szerokości, co w stosunku do średniej szerokości rzeki wynoszącej 420 – 450 m, stanowi do ok. 1/6 szerokości Wisły, przy czym zasięg skuteczny pogłębiarki przy jednorazowym przejściu wynosi ok. 20 m. Pogłębiany jest zatem odcinek stanowiący ok. 5% szerokości koryta rzeki. Z uwagi na punktowy i lokalny charakter oddziaływań, nie przewiduje się negatywnego wpływu inwestycji na migracje gatunków ryb będących przedmiotem ochrony obszaru Natura 2000 Solecka Dolina Wisły PLH040003.
Inwestycja nie będzie również naruszać siedlisk będących przedmiotem ochrony ww. obszaru Natura 2000. W trakcie prowadzenia prac nie będzie konieczne usuwanie roślinności i prowadzenie wycinki drzew, gdyż na składowisko refulatu wybrano teren przemysłowy w obrębie Portu Chełmno.
W ramach inwestycji z dna koryta rzeki Wisły pozyskiwany będzie tylko piasek naniesiony przez prąd wody, tym samym wyklucza się jakąkolwiek ingerencję w rodzime dno rzeki. Wydobycie piasku z koryta rzeki Wisły nie będzie miało żadnego wpływu na wyspy i łachy znajdujące się w cieku, gdyż prowadzone będzie z dala od wszelkich wysp i łach. Zatem nie przewiduje się negatywnego oddziaływania na ptaki będące przedmiotem ochrony obszaru Natura 2000 Dolina Dolnej Wisły PLB040003. Ponadto z racji miejsca składowania urobku (teren przemysłowy) – wyklucza się możliwość celowego płoszenia czy niepokojenia ptaków.
Realizacja inwestycji nie będzie powodować skumulowanego oddziaływania na środowisko z innymi prowadzonymi na Wiśle pracami w zakresie remontów budowli regulacyjnych oraz wydobycia żwiru.
Na obszarze projektowanego zadania nie występują obszary górskie lub leśne, ani obszary, na których standardy jakości zostały przekroczone, o znacznej gęstości zaludnienia, czy obszary ochrony uzdrowiskowej.
Zgodnie z przedłożoną dokumentacją, realizacja inwestycji nie wiąże się z niszczeniem cennych siedlisk przyrodniczych lub gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną, jak i naruszeniem ciągłości i integralności obszarów Natura 2000, nie wymaga ingerencji w obszary leśne, w związku z czym stwierdza się, że z uwagi na jej charakter, skalę i lokalizację, nie będzie się ona wiązać ze znacząco negatywnym oddziaływaniem na środowisko w zakresie ochrony przyrody i pozostałych elementów środowiska.
Przedsięwzięcie ze względu na swój lokalny zasięg, nie wiąże się z oddziaływaniem transgranicznym.
W trakcie prowadzonego postępowania zapewniono udział społeczeństwa w przedmiotowej sprawie, informując o prowadzonym postępowaniu na tablicy ogłoszeń oraz na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. W okresie przewidzianym ustawowo, tj. w 21 dniach nie wpłynęły żadne uwagi.
W świetle powyższego, nie stwierdzono ryzyka wystąpienia negatywnego oddziaływania planowanej inwestycji na środowisko, nie istnieje więc konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
pouczenie
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Wójta Gminy Chełmno w terminie 14 dni od daty doręczenia.
Opłata skarbowa:
1. Zwolniony z opłaty skarbowej na podstawie art. 7 pkt. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1282 z późn. zm.).
Załączniki:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia.
Otrzymują:
1. Regionalny Zarząd Gospodarki wodnej w Gdańsku
Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu
ul. Klonowica 7, 87 – 100 Toruń
2. Burmistrz Świecia, ul. Wojska Polskiego 124, 86 – 100 Świecie
3. a/a
Do wiadomości:
1. BIP Gmina Chełmno
2. Tablica ogłoszeń UG
ZAŁĄCZNIK:
Charakterystyka przedsięwzięcia